wolkenkrabber
jo nu är det så att dem har ett sådant på granngården i min stan för en mycket billig penning pga sänkta priser, så jag undrar, kan det befruktas av äppelträd? eller måste man ha ett till päron? eftersom dem bara har ett ex så blir jag konfundersam, det står självfertil på etiketten, men jag tvivlar, ska jag köpa eller inte köpa?
Cilla
Jag känner inte till att Esperens herre skulle vara självfertil. Däremot vet jag att den pollineras av flera vanliga pronsorter; Herzogin Elsa, Colorée de Juillet, Göteborgs Diamant, Hovsta, Augustipäron, Clara Frijs och Conference.

Äpple kan inte hjälpa till att befrukta päron.
Rossi
Vi har ett Esperens Herre och jag har för mig att vi köpte det som självfertilt. I och för sig köpte vi ett augustipäron-träd samtidigt men jag har inget minne av att det var för pollineringens skull.

Jag hade köpt det om jag var du. Det kanske finns någon i närheten som har t.ex. augustipäron om nu Herren skulle vara självfertil?
wolkenkrabber
Ha päron i östersund är lika vaniligt som som palmer i happaranda, men jag kanske köper det för blommornas skull
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon