Rossi
Jag var ute och gick en runda i vårt trädgårdsland nu precis och när jag tittade i vårt jordgubbsland

så fick jag syn på årets första röda jordgubbe

Mums, ska nog spara den en dag till och jag slår vad om att den är jättesöt och god imorgon kväll. smile.gif
Jasmin
Mums, vad gott det ser ut! Själv inspekterade jag mitt land i dag och det finns gott hopp om "gubbar" till midsommar. tongue.gif wub.gif
pisanggoreng
Vilket stilligt jordgubbsland! (Mitt är *smått* kaotiskt...)
Rossi
CITAT (pisanggoreng @ 14-06-2005, 17:43)
Vilket stilligt jordgubbsland! (Mitt är *smått* kaotiskt...)

Ha, ha! Det känner jag igen. Men i år så tog vi tag i det. Rensade ordentligt, la tidningar och täckbark runt plantorna och så byggde min man träramen och så nätet snyggt fastspänt över. Nu är det mycket roligare att titta på!
rabalder
Vad fina bilder!
Hur gör ni då ni sätter in bilder? Jag är datanörd...
andersen
Vad fint du har det med nät, en fråga hur går det med fåglarna fastnar dom fast du har det sträkt,själv sätter jag fiber duk pga vill inte att fåglarna ska fastna.
Rossi
Nej, under 10 års tid har det faktiskt aldrig fastnat en enda fågel. Vet inte om det beror på att nätet har kommit upp en bit så att fåglarna inte är så nära bären och därför inte chansar på att nå dem. Fast detta är faktiskt första året som vi har träramen. Andra år har vi haft nätet direkt över bären men ingen fågel har fastnat. Kanske har vi bara haft tur?
Rossi
CITAT (rabalder @ 14-06-2005, 18:11)
Vad fina bilder!
Hur gör ni då ni sätter in bilder? Jag är datanörd...

Du måste ha bilderna på nätet - du kan t.ex. skapa ett fotoalbum här på Odla. När du har en bild i ditt album (max 100 kb) så högerklickar du på det, trycker på Egenskaper och kopierar html-adressen. Sen när du skriver inlägget här så trycker du på knappen BILD här ovanför och kopierar in adressen och så vips är bilden i ditt inlägg.
andersen
Tack för ditt svar Rossi, kanske det blir något åt det hållet för mej åxå till nästa säsong.
Maria i Helsingborg
Äh, det är säkert bilder från förra året .
Ursnyggt bygge - IGEN! Grattis till gubbarna smile.gif
LarsV
CITAT (Maria i Helsingborg @ 14-06-2005, 20:11)

He, he! Nix-pix!
Rossi
CITAT (Maria i Helsingborg @ 14-06-2005, 20:11)

CITAT
He, he! Nix-pix!

Det trodde ni allt va!? Bilderna är definitivt tagna idag och imorgon är gubbarna definitivt uppätna! smile.gif
wolkenkrabber
CITAT (andersen @ 14-06-2005, 18:50)
Tack för ditt svar Rossi, kanske det blir något åt det hållet för mej åxå till nästa säsong.

det är det säkert, jag minns att vi hade sådant när över en jordgybbs pyramid när jag var liten, fastande aldrig en fågel
Tjosan
Fint bilder...
Jag ska arrangera om mitt jordgubbland sen efter säsongen tänkte jag.. Men jag vet inte vad som gäller.. Vilka avstånd brukar man säga attd et ska vara mellan plantorna?
Sen kanske ni har andra bra tips?
fruberglund
Ahhhhh...vad jag längtar tills våra mognar. Har proppfullt med blommor i år och hoppas allihopa blir pollinerade så vi får en jätteskörd med jordgubbar biggrin.gif
Anma
Mums! Inget går upp mot egenodlade jordgubbar som man äter direkt ur landet, solvarma ska de va...
Har inte haft jordgubbsland sedan vi flyttade fån radhuset -01, men nu blev jag verkligen sugen på att skaffa det! wub.gif
Rossi
CITAT (Tjosan @ 14-06-2005, 22:19)
Fint bilder...
Jag ska arrangera om mitt jordgubbland sen efter säsongen tänkte jag.. Men jag vet inte vad som gäller.. Vilka avstånd brukar man säga attd et ska vara mellan plantorna?
Sen kanske ni har andra bra tips?

Jag vet inte hur kvistigt det är med avståndet. Kanske 2 dm emellan?

Andra tips, hm, ja det skulle väl vara att du inte ska gödsla på våren - då blir det mest tillväxt och inga bär - utan gödsla när du har skördat de sista bären för det är då anlagen till nästa års blomning sätts.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon