Full version: Gullvivedricka
Marcus S
Läste Harriet Hjorth's bok "Blomstervandringar", en väldigt bra bok för övrigt. (andra upplagan) Och på sidan 52 finns det beskrivet om en slags dryck några tanter gjorde av gullvivor;

"De två gamla fröknarna, som vi kallade 'gullvivetanterna'" och som ägde det bruna trähuset i den förvildade fruktträdgården, brukade berätta om hur man på deras mors tid gjorde ett dricka av gullvivor. De kokade blommorna i stora kittlar och tillsatte socker. Den starka doften flöt ut genom alla öppna dörrar och fönster och mötte dofterna från de levande blommorna under björkar och äppelträd. De ägde ett recept, som var mycket gammalt och som gått i arv i deras släkt. under medeltiden smaksatte man mjöd med gullvivor, men den här drycken smakade som blomsterdoftande sockerdricka."

Själva receptet med doseringarna finns dessvärre inte, och det skulle vara intressant om någon hade det och kunde dela med sig av det. vågar nog inte laga drickat, då blomman är fridlyst (här i alla fall), men det vore skoj att ha det ifall man kan odla ihop tillräckligt många på tomten någon gång.
mynta
Gullvivedricka?! smile.gif Nu blev jag inspirerad... Har jue en himla massa gulvivor & snart är det maj... Det ska jag exprimentera med! Fast inte att koka, kör samma tillvägagångsätt som med flädersaft. Det har hittils funkat utmärkt med fläder (förståss!!! tongue.gif ) likväl som till ros, syren, älgört, viol & lindblom... biggrin.gif
KURT
Giftig lär den ju INTE vara, mdäremot fridlyst på endel ställen.

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/primula/pr...mu/primver.html

"Användning. Blommorna användes förr till att färga brännvin och snus och man har också gjort vin, så kallat oxläggevin, på blommorna. Späda blad har använts till sallad. "

"Bladen ätas wäl, men utan begär af Geten, Fåret och Hästen. De hafwa för detta warit mycket anwände til föda för menniskor, och njutits dels i Grönkål, dels stufwade, dels til Sallat, och man har äfwen bakat dem in i Pannkakor; men detta bruk har gifwit wika för andra grönsaker...
...De utur sina Blomhylster uttagne och torrkade Blommor, har man nyttjat såsom Thee, dels ensamme, dels i blandning med andra Örter, i synnerhet för dem som dragas med Flussgickt. Såsom botemedel i denna sjukdom, förtjenar det dock icke rekommenderas, fast det oskyldigt kan nyttjas, och är i synnerhet i blandning med torr Citronmeliss et icke obehageligt Thee, och mycket gagneligare än det gröna Ostindiska. Det så kallade oxläggevinet, som af dem beredes, är en angenäm, läskande och sund dryck.

Ur Försök til en Flora Oeconomica Sveciæ av A. J. Retzius (1806) "
Marcus S
Tack för alla svar! smile.gif

Trodde inte att det skulle finnas med sådant i den virtuella floran, men nu vet jag bättre. Tusen tack.
Wargen
På Gotland plockade jag gullviveblommor i en kompis trädgård, där fanns massor. Jag torkade blommorna, den gula och den gröna delen var för sig. Dessa använder jag som smaksättning i te. De gula till "finare" te. Det är jättegott och man har ju inte i några mängder så förgiftning tror jag inte är någon risk.
Är det någon som vet hur man gör om man vill odla gullvivor i trädgården om det inte finns några från början? Alltså den vilda sorten som sedan kan sprida sig själv. (Kanske köpta gör oxå förstås...)
Det är långt till Gotland från Hjo.... unsure.gif och de torkade börjar ta slut....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon