råse-marie
Såg att min hoyor såg så hängiga ut och när jag tittade närmare ser jag FULLT med ullöss sad.gif sad.gif
Vad ska jag gör a ha tagit ut dom och petat med tops dränkta i såpa
men det är ju jättesvårt qtt komma åt i bladvecken .
Jag har aldrig haft sånt här förrut sad.gif
pejori
du kan spruta med rödsprit, 1/3. smile.gif smile.gif
duscha dom varje dag och se upp med solen wub.gif wub.gif
tryck ner några provadopinnar i jorden för säkerhets skull. dom finns vid rötterna också mad.gif mad.gif
råse-marie
Tack ska testa med det smile.gif
Rossi
Har tyvärr dålig erfarenhet av ull-löss. Trots Provado, såpa och t-sprit så har jag aldrig lyckats bli av med dem när de har gått på clivior och hoyor. Jag har istället fått ta skott och slänga moderplantan. Men du kanske är ännu mer ihädig än vad jag var.

Lycka till!
pejori
jag har lyckats bli av med dom flera ggr. rolleyes.gif rolleyes.gif
det var en orkideegubbe som berättade om spriten på en kurs han hade wub.gif wub.gif
har även testat tobaksvatten och det är ännu effektivare (låta två cigg ligga och dra i en liter vatten. duscha med vattnet) wub.gif wub.gif
Ina
Jag har också lyckats bli av med ull-löss - och bara behövt att lyckas en gång! wink.gif

Jag råkade ut för ull-lusangrepp på mina Hoyor och jag kämpade och slet för att få bort odjuren. Trodde att jag lyckats flera gånger, men efter några månader var dom tillbaka...

Jag fick reda på att äggen kan överleva flera månader så jag började med utmattningskrig! Körde med dubbla doser Provadopinnar + att jag sprejade med Provadosprej då och då. Jag köpte nya pinnar "enligt tidtabellen" och satte petade ner i krukorna - även denna gång dubbel dos. Så höll jag på i närmare ett år och efter det har lössen inte återvänt.

Jag skall tillägga att jag även hittade en "smitthärd" i en gammal bladkaktus som jag slängde ut...
Rossi
Ina! Under det året - spred sig inte lössen till dina andra växter? Det är väl det jag är lite rädd för.

Vi hade ett paradisträd som var ungefär 1 meter i omkrets och det gick ull-löss på det ... Ni kan ju tänka er alla skrymslen och vrår i ett paradisträd. Växten var gammal men den fick stryka på foten trots att vi kämpade en hel del. mad.gif
Ina
CITAT (Rossi @ 15-06-2005, 17:57)
Ina! Under det året - spred sig inte lössen till dina andra växter? Det är väl det jag är lite rädd för.

Vi hade ett paradisträd som var ungefär 1 meter i omkrets och det gick ull-löss på det ... Ni kan ju tänka er alla skrymslen och vrår i ett paradisträd. Växten var gammal men den fick stryka på foten trots att vi kämpade en hel del.  :angry:

Dom spred sej och visst var det vissa växter som dukade under... Men jag pillade och pillade och dom löss jag inte kunde pilla bort dränkte jag i Provadosprej!!

Jag begränsade inte Provadopinnarna till de växter som jag hittade lus på utan ALLA mina växter i ALLA rum gick på dubbla doser pinnar. Sprejandet reserverade jag för de plantor jag hittade lus på och då sprejade jag rakt på lössen!

Det blev dyrt men det hade blivit ännu dyrare att köpa nytt och jag hade många stora plantor som jag inte ville klippa ner.
pejori
mina höll sig i vardagsrummet på orkideer och bladkaktusarna smile.gif smile.gif
jag var jättenoga med att tvätta fönsterbrädan och faten/ytterkrukorna också wink.gif wink.gif
varannan dag i flera månader höll jag på och dom har inte kommit tillbaka....än wacko.gif wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon