Full version: Vad är detta?
Maria i Helsingborg
I ett litet hörn dök detta upp; de nedersta bilderna 1, 2, 3 och 4 är samma lilla gynnare. Någon som vet vad det är? wink.gif
Anders zon 1
Tycker det ser ut som någon sorts jasmin - kanske vinterjasmin (Jasminum nudiflorum).
Big Gardener
Visst är det någon typ av jasmin. Blomman på den ser ut att vara vit och blomma nu. Det utesluter förvisso inte vinterjasmin, men eftersom vinterjasmin har gula blommor och blommar i slutet på januari till början av mars är det möjligtvis någon annan jasmin. De flesta jasminer är dessutom relativt lika i bladen, men J. nudiflorum har något skirare och tunnare blad än övriga. Inte många andra är härdiga i Sverige.

Jämförande bild på jasminum nudiflorum:
Maria i Helsingborg
Jag tackar er för svar men måste ändå ta upp tråden igen.
Ser blommorna ut så här på en jasmin?? huh.gif
Blomman liknar ju nästan en luktärt!
Anders zon 1
Hoppsan! Där hade vi uppenbarligen helt fel! Absolut ingen jasmin. Det är någon sorts ärtväxt, men vilken törs jag inte svara på. Det finns ju en massa arter att välja på och den där känner jag inte alls igen.
zaaritha
En ärtväxt ÄR det--men vilken???????????????
JonasQ
Den (bladen) liknar väldigt mycket åt jordnöt, knappast det men kan kansek leda vidare till något bättre spår... Hadde en sån för några år sen men på den tror jag blommorna var gula.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon