yogi
Min far undrar vad detta kan vara för någon växt.

Identifiering av okänd växt (Susanne som gett mig en planta av kallar den Ödleträd):
Knöl stor som en golfboll, den växer till sig för varje år ökar i omfång.
Efter en växtcykel när den vissnat ned får den stå torrt och i rumstemperatur tills den skjuter en ny knopp.
När den nya knoppen, början till en ny stängel, kommit upp 1 – 2 cm planteras den om med ny jord. Ofta har det bildats småknölar som är 1 – 2 cm i diameter som kan bli nya plantor.
Under 2004 kom den upp i början på juli och var fulltutvecklad efter cirka en månad. Blev cirka 55 cm vid och hög. I december vissnade den ned och det går snabbt på ett par dagar.
Nu väntar jag på nytt liv i krukan. Olika plantor/knölar kan ha olika växtsäsong, t ex komma upp under våren och vissna under tidig höst.

Vad kan denna växt heta?

MVH Fredrik

Zazu
kan det vara en amorphophallus?
ser nästan ut så.
bildar den mycket sidoknölar? rolleyes.gif

mvh zazu
pejori
det är inget ödesträd....ödesträd är en slingerväxt... wub.gif wub.gif
vad den du har heter, har jag ingen aning om wub.gif
Emser
Blommar den eller är den bara grön? huh.gif
yogi
Ännu har den inte blommat...
Ina
Amorphophallus eller kanske någon Sauromatum?
Zazu
CITAT (Ina @ 16-06-2005, 11:45)

en amorphophallus isåfall, sauromatumbladet sitter på en sida, såhär:
Ina
CITAT (Zazu @ 16-06-2005, 12:01)
CITAT (Ina @ 16-06-2005, 11:45)

en amorphophallus isåfall, sauromatumbladet sitter på en sida, såhär:

Aha! Alltid lär man sej något nytt! Tack! smile.gif
Diabolique
Det är en Amorphophallus Konjac.
Det syns ju låååång väg... *ler malligt* tongue.gif

Ödleträd är säkert helt rätt också, kärt barn har många namn. biggrin.gif
Djävlustunga fick jag lära mig att den hette, men den kallas även ormplanta ("snakeplant") har jag för mig.

Jag har också en sådan, men den är inte lika stor än.

Däremot har jag två mer ovanliga sorter också som jag hoppas klara livhanken på.

Amorphophallus Konjac /Djävulstunga/ Ödleträd är den vanligaste att ha som krukväxt även om den är ovanlig. Jättekul att det ändå finns så många som gillar dem.
Jag fullkomligt älskar Amorphophallusar!
wub.gif

Om mina tre sorter klarar sig ett par år, finns en risk att jag kommer att behöva skaffa ett eget tropikarum med högt till tak.
Dels eftersom blommorna stinker något fruktansvärt (när och om de blommar), och dels för att själva bladet blir väldigt högt och inte ryms i en bostad med vanlig takhöjd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon