|
Jag är nybliven lycklig ägare av en fritidsstuga. Ingen har gjort särskilt mycket åt tomten (på 2500 kvm) de senaste 30 åren. Det är mycket träd, gran, björk och al. Den är belägen på ett berg och här och där sticker berget upp.
Är man lat (vilket var min första tanke att vara) kan man låta tomten vara, den kräver inte mycket underhåll och är vacker på sitt sätt. Men nu börjar det klia i fingrarna att fixa lite. Fälla träd, anlägga en gräsmatta, ta bort lösa små stenblock, lite blommor och kanske ett litet grönsaksland.
En hel del av det här är stora jobb. Många av träden är för stora för att jag skulle våga fälla dem själv. Var ska jag börja, hur ska jag tänka?
mamamaggan
14-06-2005, 21:44
Du verkar redan ha börjat planera och jag vet inte hur långt du kommit med var du vill ha resp. " saker".
Du kanske redan vet var du vill ha gräsmatta resp blomplanteringar. Ta reda på väderstrecken och fundera vilka träd du verkligen vill ta ner. Ger de behaglig skugga under delar av dagen kanske du vill ha dem kvar.
Om du inte kan ta ner träden själv och inte har någon bekant som kan hjälpa dig så leta reda på en " skogshuggare"som kan hjälpa dig. Kolla om han har försäkring som täcker ev. skador som kan uppkomma om han fäller "fel".
Vad vill du ha först? Gräsmatta eller blommor? Om du redan nu kan hitta ställen för blommor så är det väl bara att sätta igång. Gräsmatta kräver kanske lite mer och jag vet inte riktigt om det är läge för att göra den nu eller senare i höst men det finns det säkert någon annan här som kan ge dig råd om.
Har varit i din situation och det råd jag kan ge för övrigt är att skynda långsamt och tänka igenom de " större" sakerna ordentligt.
Såg att du var ny här så jag säger välkommen hit!
Problemet med gräsmatta är ju att den bör klippas regelbundet. Jag föreslår perrenner och buskar istället. De klarar sig nästan utan skötsel.
På vår stugtomt på en ö i roslagen har vi en liten skogsglänta där det växte blandskog. Träden skuggade väldigt, himla tråkigt att ha skugga från kl 13... Först tänkte vi ta ner en massa träd, men bestämde oss för att börja med granarna. Tog ner 7 stora granar, lämnade bara dem som växer på norrsidan och inte skuggar tomten. Sedan tog vi ner några stora lövträd som skymde sjöutsikten och låg passande nog i söder. Vilken skillnad! Det är helt underbart att gå ner i lövskogen nu, marken börjar täckas av grönt, mest liljekonvaljer, nu när ljuset sirlar ner genom lövverket. Mossan i gräsmattan börjar så smått ge med sig för solen når numer ner en större del av dagen. Det bästa är nog ändå att vi har sjöutsikt från nästan hela tomten! Gräset på ön växer inte lika bra som hemma, där räcker det att klippa varannan vecka, fast det är ju lite i senaste laget, hemma måste man klippa mycket oftare. Det kan ju ha att göra med att gräset på stugan får klara sig bäst den vill medans gräsmattan hemma får gödsel 3ggr/säsong.
CITAT (kicki3 @ 14-06-2005, 22:23) Var ska jag börja, hur ska jag tänka? Mitt råd är att du håller fast vid ditt beslut att vara lat minst ett år för att lära känna tomten. Men självklart måste kliandet i fingrarna få utlopp.  Skaffa några pallkragar eller snickra själv om du har virke. Fyll på jord och odla grönsaker och blommor medan du tar ställning till större och mer oåterkalleliga projekt som att fälla träd och göra gräsmatta. Lycka till och återkom så att vi kan följa tomtens utveckling.
Tack för alla fina svar!!! Vilken trevlig sight det här verkar vara!
I går var jag ute och körde med trimmer runt huset. Det fanns några områden som började påminna om gräsmatta när älggräs, liljekonvaljer och blåbärsris försvann.
Jag tror att tipset att ta det lugnt första året är ett bra tips. Börja gallra träd ska jag göra. Men det mesta av det arbetet bör väl vänta till hösten/våren då jag kan bränna allt ris?
Tack igen
dammkillen
16-06-2005, 06:39
Det måste ju vara otroliga rötter i marken där det är mycket träd, så frågan är om det är någon ide att ta bort träd, för att plantera rabatter och gräs till exempel, om inte rötterna kan tas bort. det slår väl upp nya skott, om roten är kvar, eller den kanske dör, när trädet är nedhugget. fast det är klart, det blir ju ljusare och luftigare när ett träd är borta, då kanske man får stå ut med uppslående skott. jag sågade ju t.ex. ner sly häromåren på en äng där det är meterhöga nya träd nu.
Caprice
17-06-2005, 21:50
Ta det lugnt i början... Se vad som finns, och vad du tycker borde finnas... Och ta en sak i taget... Däremot, att fälla träd är bra, om det nu behövs.. Att få lite mer ljus gör jättemycket.. Men det blir ett helsicke med alla stubbar, det är värre än man tror att få bort dem.. Ett smart tips: Gör en upphöjd rabatt där du har en stubbe, se bara till att subben är död, eller lägg ett par sopsäckar över den... Vi har naturtomt, jag har gjort rabatter lite härodär, man hittar ställen där det känns naturligt.. Det kommer att bli jättekul, men oxå väldigt mycket jobb... Här är en rabatt jag precis gjort... Eller rättare sagt, det är min tripp-trapp-trull rabatt... Med en gammal stam överst där det ska klättra två klematis...  Här är en till nygjord, intill en nygjord bänk...  Caprice
Susanne i Linköping
18-06-2005, 10:20
Blåbärsris skulle jag aldrig ta bort, jag är så förtjust i blåbär! Tar man bort gran skickar de inte upp stubbskott. Tänk dig för minst fem gånger innan du belamrar ditt fritidsparadis med arbetskrävande saker som t ex gräsmatta! Stugan kommer att kräva underhåll så småningom, så du lär inte bli sysslolös ändå.
ninnisky
19-06-2005, 21:22
Välkommen hit! Vi har också en naturtomt som stämmer rätt väl med din! Kan rekommendera dig att ta det lugnt tills du bott in dig. Vi har haft vårt hus i många år och gjort några misstag under resans gång. Har tex planterat två äppelträd- som älgen och rådjuren gillade. Har försökt anlägga en rabatt på sydsidan - där det är kruttorrt och inte ens lavendel eller timjan växer Nu har vi äntligen insett att det inte funkar med annat än naturtomt Träd har vi fällt många, dels för att det var mörkt och dels för att vi ville se sjön. Men visst växer det sly nu, men det tar vi med röjsågen en gång om året och det räcker. Vi låter blåbärs- och lingonris vara. Ljungen får också vara kvar. I vilken zon ligger ditt fritidshus, blev lite nyfiken! Lycka till med din tomt och ha en fin sommar där!
Påminner om vår tomt också som vi hyr förvisso men har fria händer. Tomten består av matjord kanske 1 cm sen är det sand och sten under. Massor av tallar, en, vildhallon, blåbär mm.
Har upphöjd rabatt som står där det såg grönast och mest frodigt ut när jag planerande. Pallkragar är också yppeligt.
Välkommen hit till Odla!
Ophelia
21-06-2005, 19:47
CITAT (kicki3 @ 14-06-2005, 22:23) Jag är nybliven lycklig ägare av en fritidsstuga. Ingen har gjort särskilt mycket åt tomten (på 2500 kvm) de senaste 30 åren. Det är mycket träd, gran, björk och al. Den är belägen på ett berg och här och där sticker berget upp.
Är man lat (vilket var min första tanke att vara) kan man låta tomten vara, den kräver inte mycket underhåll och är vacker på sitt sätt. Men nu börjar det klia i fingrarna att fixa lite. Fälla träd, anlägga en gräsmatta, ta bort lösa små stenblock, lite blommor och kanske ett litet grönsaksland.
En hel del av det här är stora jobb. Många av träden är för stora för att jag skulle våga fälla dem själv. Var ska jag börja, hur ska jag tänka? Du ska börja nära huset eller där du upplever att du kommar att vistas mycket och ofta. Ta det i partier. Börja inte med att röja ner förrän du vet var d ska börja och vad du är ute efter. Försök att hitta naturlige blickpunkter i trädgården/naturen som du vill framhäva från vissa ställen. Det viktigaste är att du hittar ställen där du vet och där det känns vra att vistas ofta.
MrNorth
23-06-2005, 09:01
Blir lite avundsjuk när jag ser din fina skogstomt... har du tid och intresse, studera japansk trädgårdskonst... din trädgård skulle vara perfekt!! Att anlägga rabatter mitt i skogen är kanske inte vad jag skulle gjort Mitt råd är att studera hur naturen gör, för naturen i sig är en väldigt duktig trädgårdsdesigner  Kolla bara på de bäckar i skogen som porlar under snösmältningen... Och det är just det japanska trädgårdskonst går ut på, att göra trädgården ett med naturen... att allting skall se så "verkligt" ut som möjligt, och med balans. Det är den stora skillnaden mellan västerländska trädgårdar där allting skall vara geometiskt korrekt, med olika blomsterarrangemang, konstgjorda rabatter osv. Så mitt råd är... studera vyn... undvik rabatter  Tänk att en liten klipphäll kan vara ett stort berg... komplettera berget med några vindpinade tallar, ex pinus mugo eller pinus thunbergii... plantera några ormbunkar vid en sten (om naturen inte har skött detta själv), Gör en naturlig avskärmning med en bambudunge, plantera några rhododendhron, en bänk och kanske en japansk lykta. Gör det "spännande" att gå runt i trädgården. Försök att "dölja" spännande vyer med nån avskärmning. Ex, kan man använda bänkar för att göra så att man inte ser en viss detalj, ex vattenfall, damm förrän man sätter sig där... Jag rekommenderar verkligen att om du sakll lägga pengar... gör det på en damm med ett vattenfall. Du har stora utsikter att kunna göra ett naturligt vattenfall, så som den tomten ser ut. Posta gärna bilder här, så kan jag skissa lite... /Henrik
Caprice
25-06-2005, 09:07
Tur att vi alla är olika, tråkigt annars...!
Caprice
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|