Majsan84
14-06-2005, 21:29
Jag har, som jag skrivit ett annat inlägg om, dödat min lilla Carambola-planta. Nu undrar jag om jag kan så nya nu, i mitten av juni?
Jag har bara tänkt att ha dem inomhus i kruka, och har inget annat syfte än att se dem växa och bli fina krukväxter.
Och om det nu går bra, är det så med alla växter man odlar inomhus (och då syftar jag på "ätbara", såsom paprika etc)? Jag ser ingen anledning till att det inte skulle gå bra, men jag vill veta innan jag försöker.
Det går att så när som hellst om man kan ha dem inomhus. Tänk bara på att många växter kan få det svårt i Nov och Dec, man bör verkligen ha tillgång till ett söderfönster eller ev extrabelysning. Chili och physalis och många andra "grönsaker" är fleråriga, så man kan övervintra dem inomhus.
dragonbeauty
15-06-2005, 21:19
Ja ljuset är ju anledningen till att det kan bli lite svårt att så och få att växa på vintern. Du bör ha extrabelysning annars får du bara långa och rangliga plantor som söker ljuset allt vad dom kan!
Majsan84
29-06-2005, 10:16
Jag skrev att jag dödat min Carambola, men det var en gren (av kanske 30) som fortfarande var grön, och jag tänkte finns det liv finns det hopp.
Sagt och gjort, jag tog bort allt dött, och lämnade alltså bara stammen och en liten grön kvist. Sedan gömde jag på fönsterbrädet bakom soffan. I förrgår när jag tittade på den höll jag på att ramla baklänges. Det har kommit en hel massa nya små kvistar! Skam den som ger sig!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.