Full version: Hägg
Tjosan
Jag har sett Hägg både som stora buskar och som träd. Är det olika sorter eller är det förutsättnigarna som gör dem olika?

Hur planterar man en Hägg som är 1,5 meter hög?
Cilla
Hägg kan användas till häck, kan formklippas (fast det blir inte så bra), kan växa som halvträd, som flerstammigt träd och som enstammigt.

Hägg plantgerar man som andra träd. Sök på plantering så får du tips!
Tjosan
oki...
Klarar hägg skuggig plats bra? Funderar på östsidan om vårt hus.
Cilla
Sisådär, fullsolsberoende är de inte men om det är ljust och kommer sol delar av dagen kan det nog gå bra. De blommar lite mindre ju mindre sol de får, och de blir lite glesare.

Jag har häggbuskage som växer på norrsidan av huset och som väller sig över taket för att få ljus. De "stammar upp sig" där de inte har ljus, dvs släpper energin till grenarna där (som dör) och får lövverket och blommen högre upp. Jag tycker mycket om hägg på hösten med de svarta stammarna och genomskinliga bladen, så för mig passar det utmärkt.
Tjosan
hmm.. Tanken var bla. att ha dem som insynsskydd. Vårt hus är just vid vägen på östsidan.. Vill ha något buskigt o fint framför varje fönster. jobbigt med neddragna gardiner jämt.
Har du några tips Cilla? Jag bor i Zon 5 och är öbo wink.gif som du vet smile.gif
Cilla
Hejsan Tjosan,
Det är sent och jag kommer inte på några bra, höga buskar för skuggiga lägen. Risken är att du kommer att tycka att häggen blir lite för gles nedtill. Om det är där du behöver insnsskyddet alltså.

Här är iallafall en bra sajt för växter för olika lägen http://www.funboplantskola.se/fuktskugg.html
Big Gardener
CITAT (Cilla @ 15-06-2005, 00:26)
Hejsan Tjosan,

biggrin.gif biggrin.gif Hur sent var det egentligen, Cilla! Jag kan se det framför mig. biggrin.gif

Hägg blir inte väldigt bra som häck, även om den kan vara fin som friväxande barrär. Hägg, Prunus padus eller möjligtvis Virginiahägg, Prunus virginiana, kan funka för detta.

Vill du ha något tätt, buskigt i (skuggigt?) österläge i zon 5 skulle jag defenitivt rekommendera klippt måbärshäck, Ribes alpinum.
Gossen Ruda
Häggen är fin men har en benägenhet att växa mer än roten klarar, dvs den lägger sig gärna ner när den blir stor. Fast om planteraren råkar ut för det eller om det blir något av senare ägares problem vet jag inte.
Tjosan
Tack för era svar. Kikar på era förslag...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon