|
fruberglund
15-06-2005, 06:28
Grattis! Bra med en ny avdelning! Inleder med fjäril på Kärleksört så vi kommer igång   Och... HAHA, jag fick vara först
Gossen Ruda
15-06-2005, 06:40
Väl bekomme. Det är i alla fall JAG som satt detta avtryck i historien.  Tack Ingemar. TYvärr har jag inget att visa just nu men det kommer.
tomas99
15-06-2005, 06:43
Vilken vacker bild Fru Berglund.
*Felix matte*
15-06-2005, 06:45
"Nu har ni fått som ni ville" Som ni ville? Vi har fått som vi ville! Tackar också Ingemar! Det kom lite plötsligt det här... har inga fjärilpåkärleksörtbilder färdiga. Återkommer senare!
Mycket fina bilder. Bra inledning på den nya avdelningen mvh Berit
Lars-Olof Arvids
15-06-2005, 07:41
Kul med en ny djur- och naturavdelning! Bilden på amiralen på kärleksörten var verkligen fin!
Olle
Hannele
15-06-2005, 08:37
Hoppas inte alla kryp från Skadedjur hamnar här? Jag vill se lite mossa och mycket vilda ängsväxter.
fruberglund
15-06-2005, 09:45
CITAT (fruberglund @ 15-06-2005, 07:28) Och... HAHA, jag fick vara först  Fast jag fick inte vara först på listan även fast mitt inlägg är postat först av alla! Varför detta Ingemar? Det var ju en jättebedrift för mig Dessutom står fel klockslag på mitt inlägg på förstasidan, stämmer inte alls med när inlägget är skrivet!!! Jag är i alla fall FÖRST, bara så ni vet
fruberglund
15-06-2005, 09:46
Nä, nu var jag visst morgontrött Inlägget som det är skrivit i senast i hamnar ju längst upp....koko! Nä, går ut och klipper gräset istället så det blir någon ordning
CITAT (Hannele @ 15-06-2005, 09:37) Jag vill se lite mossa och mycket vilda ängsväxter. Mossa! Jajajajaja Det finns så oerhört många oerhört vackra mossor  . Ännu en av mina passioner, men jag är inte bra på artbestämning.
CITAT (Felix matte @ 15-06-2005, 07:45) väljer att ta bort bild på det som kanske var ett skadedjur... förlåt, ska inte upprepas. men agneta då!!!! bilder på skadedjur kan väl vara här , också? vissa frågor och bilder går ju i varandra, tex. liljebaggen som är vacker att bara titta på fråga kan man ju göra i ogräs och skadedjur, bilder på dom kan man visa här. eller har jag fel?
CITAT (pejori @ 15-06-2005, 12:56) CITAT (Felix matte @ 15-06-2005, 07:45) väljer att ta bort bild på det som kanske var ett skadedjur... förlåt, ska inte upprepas. men agneta då!!!! bilder på skadedjur kan väl vara här , också? vissa frågor och bilder går ju i varandra, tex. liljebaggen som är vacker att bara titta på fråga kan man ju göra i ogräs och skadedjur, bilder på dom kan man visa här. eller har jag fel?  Så tycker jag med. Detta ska främst vara ett fotoforum även om man som kommentarer till bilderna kan komma in i diskussioner om motivet på bilden. Men frågor som "vad är det här för en skalbagge?" eller "hur gör jag för att utrota liljebaggen som ni ser på fotot?" tycker inte jag hör hemma här. Men rena bilder på skalbaggar och liljebaggar är såklart välkomna! Men det är som sagt bara vad JAG tycker.
Lars-Olof Arvids
15-06-2005, 12:03
Det beror väl också på syftet med det hela? Vill man visa hur vacker liljebaggen är lägger man in den här, vill man veta hur man utrotar den skriver man under skadedjur!
Olle
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 15-06-2005, 13:03) Det beror väl också på syftet med det hela? Vill man visa hur vacker liljebaggen är lägger man in den här, vill man veta hur man utrotar den skriver man under skadedjur!
Olle Precis! Så mycket enklare du skrev än jag!
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 15-06-2005, 13:03) Det beror väl också på syftet med det hela? Vill man visa hur vacker liljebaggen är lägger man in den här, vill man veta hur man utrotar den skriver man under skadedjur!
Olle japp..instämmer så tänkte jag också
Lars-Olof Arvids
15-06-2005, 12:08
Men varför ska man inte få fråga vad det är för skalbagge här? Är inte "djur och natur" bland annat till för just hjälp med artbestämningar? Eller ska man kanske fråga här om man förväntar sig att det är en harmlös art och under "skadedjur" om man förväntar sig att det är ett sådant? Detta med gränsdragningar är inte lätt, som sagt...
Olle
Ja, det är svårt men underrubriken till det här forumet är
Bilder på allt från solnedgångar till insekter.
Anledningen till att forumet uppstod var väl att tråden Dagens Bild och Dagens Djurbild i småpratsforumet försvann så snabbt bland alla andra inlägg.
Och eftersom det finns ett forum för insekter (vad nu det forumet heter - ogräs och skadedjur var det visst - kan förstå om man inte tycker att insekter är skadedjur alla gånger i och för sig) så kanske såna frågor skulle ställas där?
Lars-Olof Arvids
15-06-2005, 12:16
Jag är också lite tveksam till idén med ett rent bildforum, även om bilder bör vara en viktig del. Det finns ju så otroligt mycket intressant att diskutera om naturen, djurs beteende och livsvillkor o s v. Kanske har rentav vi som inte har någon digitalkamera också sett något spännande som vi vill berätta någon gång?
Olle
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 15-06-2005, 13:16) Jag är också lite tveksam till idén med ett rent bildforum, även om bilder bör vara en viktig del. Det finns ju så otroligt mycket intressant att diskutera om naturen, djurs beteende och livsvillkor o s v. Kanske har rentav vi som inte har någon digitalkamera också sett något spännande som vi vill berätta någon gång?
Olle Ja, jag förstår din synpunkt. Kanske skulle vi ha ett forum till då med risk för att det blir alldeles för många forum? Själv tycker ju jag som är fotofreak (och har digitalkamerOR) att det vore jättekul med ett rent fotoforum. Men om du vill ställa frågor här så kommer vi sannolikt inte att banna dig!
Lars-Olof Arvids
15-06-2005, 12:22
Rossi, där hann du före, och jag märker att vi har olika uppfattning om en sak: Allt om insekter bör enligt mig inte alls behandlas under "skadedjur". Underrubriken här är ju som du själv nämner "allt från solnedgångar till insekter". Alla insekter är inte skadedjur och alla skadedjur är inte insekter!
Olle
Lars-Olof Arvids
15-06-2005, 12:22
Din kvickgräsfjäril, du hann före igen! Olle
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 15-06-2005, 13:22) Rossi, där hann du före, och jag märker att vi har olika uppfattning om en sak: Allt om insekter bör enligt mig inte alls behandlas under "skadedjur". Underrubriken här är ju som du själv nämner "allt från solnedgångar till insekter". Alla insekter är inte skadedjur och alla skadedjur är inte insekter!
Olle Ha, ha! Jag tycker inte alls att alla insekter är skadedjur. Tvärtom! Fast jag måste erkänna att jag är ganska neutral när det gäller just insekter överhuvudtaget.
Ewa smålänska höglandet
15-06-2005, 13:57
Olle Syns den ???? /Ewa zon 4-5
är det grodan du menar???ja den syns (om det är en groda)
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 15-06-2005, 13:22) Rossi, där hann du före, och jag märker att vi har olika uppfattning om en sak: Allt om insekter bör enligt mig inte alls behandlas under "skadedjur". Underrubriken här är ju som du själv nämner "allt från solnedgångar till insekter". Alla insekter är inte skadedjur och alla skadedjur är inte insekter!
Olle Håller med du. Är nog överlag mer inne på Olles och Rudas linje, alltså ett "djur&natur-forum" - inte ett foto-forum i första hand. Dagens bild tycker jag funkar bra i småprat  , att sätta in bilder där också, som egna trådar. Men varför inte kombinera det, och ha "naturfotona" här också!! Med djur&natur tänker jag mig ... t.ex fjärilar, skalbagggar, ödlor, grodor, bin, blommor, företeelser i naturen, osv, osv. Det vill säga, ALLT det som möter mig när jag går ut i naturen. Och det är MYCKET. Det finns MASSOR att diskutera, fråga, snacka om, visa, undra, förklara. I alla fall om man är naturintresserad. Själv är jag jätteglad för att jag får så mycket hjälp av Ruda med fjärilsbestämning. Ja, från många andra också, men Ruda har förklarar flera saker för mig så bra (förra året) så jag lär mig så MYCKET samtidigt, inte bara att veta vad en särskild fjäril har för namn... Hmmm ... Ewa ... det är förstås en liljebagge du har där... Om den syns? Det gör den säkert om du talar om för mig var jag ska titta  Fin bild i alla fall!! Har stirrat ögona ur mig efter grodan, fann ingen sån heller... men kanske en "röd prick" ... Felix matte! Kom genast tillbaka med det där intressanta djuret som kanske är ett skadedjur!! *hoppar jämfota av iver*
CITAT (amaira @ 15-06-2005, 19:14) Hmmm ... Ewa ... det är förstås en liljebagge du har där... Om den syns? Det gör den säkert om du talar om för mig var jag ska titta :D :D Fin bild i alla fall!! Har stirrat ögona ur mig efter grodan, fann ingen sån heller... men kanske en "röd prick" ...
Felix matte! Kom genast tillbaka med det där intressanta djuret som kanske är ett skadedjur!! *hoppar jämfota av iver* :wub: den sitter precis över kungsängsliljan till vänster längst ut  nu ser jag liljebaggen också
groowymama
15-06-2005, 19:00
Härlig bild  Det skall bli roligt att få se alla vackra bilder
Ewa smålänska höglandet
16-06-2005, 07:26
Visst där var han eller hon /Ewa zon 4-5
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|