fruberglund
Grattis! Bra med en ny avdelning!

Inleder med fjäril på Kärleksört så vi kommer igång smile.gif

Och...HAHA, jag fick vara först tongue.gif
Gossen Ruda
Väl bekomme. Det är i alla fall JAG som satt detta avtryck i historien. laugh.gif Tack Ingemar. TYvärr har jag inget att visa just nu men det kommer.
tomas99
Vilken vacker bild Fru Berglund.
*Felix matte*
Berith
"Nu har ni fått som ni ville" Som ni ville? Vi har fått som vi ville! biggrin.gif

Tackar också Ingemar! wub.gif

Det kom lite plötsligt det här... har inga fjärilpåkärleksörtbilder färdiga. Återkommer senare! tongue.gif
Berit
Mycket fina bilder. Bra inledning på den nya avdelningen biggrin.gif

mvh
Berit
Lars-Olof Arvids
Kul med en ny djur- och naturavdelning! Bilden på amiralen på kärleksörten var verkligen fin!

Olle
Hannele
Hoppas inte alla kryp från Skadedjur hamnar här? smile.gif
Jag vill se lite mossa och mycket vilda ängsväxter.
pejori
ÅÅÅ så trevligt!!!!! tror inte alla djur hamnar här, bara dom trevliga och så fotona förstås biggrin.gif biggrin.gif
löss och liljebaggar får vara kvar i ogräs och skadedjur smile.gif smile.gif
TACK INGEMAR wub.gif wub.gif
fruberglund
CITAT (fruberglund @ 15-06-2005, 07:28)
Och...HAHA, jag fick vara först tongue.gif

Fast jag fick inte vara först på listan även fast mitt inlägg är postat först av alla!

Varför detta Ingemar? Det var ju en jättebedrift för mig biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Dessutom står fel klockslag på mitt inlägg på förstasidan, stämmer inte alls med när inlägget är skrivet!!!

Jag är i alla fall FÖRST, bara så ni vet biggrin.gif wub.gif
fruberglund
Nä, nu var jag visst morgontrött biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Inlägget som det är skrivit i senast i hamnar ju längst upp....koko!

Nä, går ut och klipper gräset istället så det blir någon ordning wacko.gif
amaira
CITAT (Hannele @ 15-06-2005, 09:37)
Jag vill se lite mossa och mycket vilda ängsväxter.

Mossa! Jajajajaja wub.gif

Det finns så oerhört många oerhört vackra mossor wub.gif . Ännu en av mina passioner, men jag är inte bra på artbestämning.
pejori
CITAT (Felix matte @ 15-06-2005, 07:45)
väljer att ta bort bild på det som kanske var ett skadedjur... förlåt, ska inte upprepas.

men agneta då!!!! huh.gif huh.gif
bilder på skadedjur kan väl vara här , också?
vissa frågor och bilder går ju i varandra, tex. liljebaggen som är vacker att bara titta på ohmy.gif ohmy.gif
fråga kan man ju göra i ogräs och skadedjur, bilder på dom kan man visa här. eller har jag fel?
wub.gif
Rossi
CITAT (pejori @ 15-06-2005, 12:56)
CITAT (Felix matte @ 15-06-2005, 07:45)
väljer att ta bort bild på det som kanske var ett skadedjur... förlåt, ska inte upprepas.

men agneta då!!!! huh.gif huh.gif
bilder på skadedjur kan väl vara här , också?
vissa frågor och bilder går ju i varandra, tex. liljebaggen som är vacker att bara titta på ohmy.gif ohmy.gif
fråga kan man ju göra i ogräs och skadedjur, bilder på dom kan man visa här. eller har jag fel?
wub.gif

Så tycker jag med. Detta ska främst vara ett fotoforum även om man som kommentarer till bilderna kan komma in i diskussioner om motivet på bilden.

Men frågor som "vad är det här för en skalbagge?" eller "hur gör jag för att utrota liljebaggen som ni ser på fotot?" tycker inte jag hör hemma här. Men rena bilder på skalbaggar och liljebaggar är såklart välkomna!

Men det är som sagt bara vad JAG tycker. smile.gif
Lars-Olof Arvids
Det beror väl också på syftet med det hela? Vill man visa hur vacker liljebaggen är lägger man in den här, vill man veta hur man utrotar den skriver man under skadedjur!

Olle
Rossi
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 15-06-2005, 13:03)
Det beror väl också på syftet med det hela? Vill man visa hur vacker liljebaggen är lägger man in den här, vill man veta hur man utrotar den skriver man under skadedjur!

Olle

Precis! Så mycket enklare du skrev än jag! smile.gif
pejori

Olle

japp..instämmer så tänkte jag också laugh.gif wub.gif
Lars-Olof Arvids
Men varför ska man inte få fråga vad det är för skalbagge här? Är inte "djur och natur" bland annat till för just hjälp med artbestämningar? Eller ska man kanske fråga här om man förväntar sig att det är en harmlös art och under "skadedjur" om man förväntar sig att det är ett sådant? Detta med gränsdragningar är inte lätt, som sagt...

Olle
Rossi
Ja, det är svårt men underrubriken till det här forumet är

Bilder på allt från solnedgångar till insekter.

Anledningen till att forumet uppstod var väl att tråden Dagens Bild och Dagens Djurbild i småpratsforumet försvann så snabbt bland alla andra inlägg.

Och eftersom det finns ett forum för insekter (vad nu det forumet heter - ogräs och skadedjur var det visst - kan förstå om man inte tycker att insekter är skadedjur alla gånger i och för sig) så kanske såna frågor skulle ställas där?
Lars-Olof Arvids
Jag är också lite tveksam till idén med ett rent bildforum, även om bilder bör vara en viktig del. Det finns ju så otroligt mycket intressant att diskutera om naturen, djurs beteende och livsvillkor o s v. Kanske har rentav vi som inte har någon digitalkamera också sett något spännande som vi vill berätta någon gång?

Olle
Rossi
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 15-06-2005, 13:16)
Jag är också lite tveksam till idén med ett rent bildforum, även om bilder bör vara en viktig del. Det finns ju så otroligt mycket intressant att diskutera om naturen, djurs beteende och livsvillkor o s v. Kanske har rentav vi som inte har någon digitalkamera också sett något spännande som vi vill berätta någon gång?

Olle

Ja, jag förstår din synpunkt. Kanske skulle vi ha ett forum till då med risk för att det blir alldeles för många forum?

Själv tycker ju jag som är fotofreak (och har digitalkamerOR) att det vore jättekul med ett rent fotoforum.

Men om du vill ställa frågor här så kommer vi sannolikt inte att banna dig! smile.gif
Lars-Olof Arvids
Rossi, där hann du före, och jag märker att vi har olika uppfattning om en sak: Allt om insekter bör enligt mig inte alls behandlas under "skadedjur". Underrubriken här är ju som du själv nämner "allt från solnedgångar till insekter". Alla insekter är inte skadedjur och alla skadedjur är inte insekter!

Olle
Lars-Olof Arvids
Din kvickgräsfjäril, du hann före igen! tongue.gif

Olle
Rossi
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 15-06-2005, 13:22)
Rossi, där hann du före, och jag märker att vi har olika uppfattning om en sak: Allt om insekter bör enligt mig inte alls behandlas under "skadedjur". Underrubriken här är ju som du själv nämner "allt från solnedgångar till insekter". Alla insekter är inte skadedjur och alla skadedjur är inte insekter!

Olle

Ha, ha! Jag tycker inte alls att alla insekter är skadedjur. Tvärtom! Fast jag måste erkänna att jag är ganska neutral när det gäller just insekter överhuvudtaget.
Ewa smålänska höglandet

Olle

Syns den ????

/Ewa zon 4-5
pejori
är det grodan du menar???ja den syns (om det är en groda) wub.gif wub.gif
amaira
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 15-06-2005, 13:22)

Olle

Håller med du.

Är nog överlag mer inne på Olles och Rudas linje, alltså ett "djur&natur-forum" - inte ett foto-forum i första hand.

Dagens bild tycker jag funkar bra i småprat wub.gif , att sätta in bilder där också, som egna trådar.

Men varför inte kombinera det, och ha "naturfotona" här också!!

Med djur&natur tänker jag mig ... t.ex fjärilar, skalbagggar, ödlor, grodor, bin, blommor, företeelser i naturen, osv, osv. Det vill säga, ALLT det som möter mig när jag går ut i naturen. Och det är MYCKET.

Det finns MASSOR att diskutera, fråga, snacka om, visa, undra, förklara. I alla fall om man är naturintresserad.

Själv är jag jätteglad för att jag får så mycket hjälp av Ruda med fjärilsbestämning.
Ja, från många andra också, men Ruda har förklarar flera saker för mig så bra (förra året) så jag lär mig så MYCKET samtidigt, inte bara att veta vad en särskild fjäril har för namn...

Hmmm ... Ewa ... det är förstås en liljebagge du har där...
Om den syns?
Det gör den säkert om du talar om för mig var jag ska titta biggrin.gif biggrin.gif Fin bild i alla fall!! Har stirrat ögona ur mig efter grodan, fann ingen sån heller... men kanske en "röd prick" ...

Felix matte! Kom genast tillbaka med det där intressanta djuret som kanske är ett skadedjur!! *hoppar jämfota av iver* wub.gif
pejori
CITAT (amaira @ 15-06-2005, 19:14)
Hmmm ... Ewa ... det är förstås en liljebagge du har där...
Om den syns?
Det gör den säkert om du talar om för mig var jag ska titta  :D  :D  Fin bild i alla fall!! Har stirrat ögona ur mig efter grodan, fann ingen sån heller... men kanske en "röd prick" ...

Felix matte! Kom genast tillbaka med det där intressanta djuret som kanske är ett skadedjur!! *hoppar jämfota av iver*  :wub:

den sitter precis över kungsängsliljan till vänster längst ut laugh.gif laugh.gif laugh.gif
nu ser jag liljebaggen också biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
groowymama
Härlig bild wub.gif Det skall bli roligt att få se alla vackra bilder wub.gif
Ewa smålänska höglandet
Visst tongue.gif
där var han eller hon biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

/Ewa zon 4-5
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon