Full version: Kantnepeta
mynta
Så har vintern tagit slut! ÄNTLIGEN!!! biggrin.gif Dock med den hela förrådet théöerter med & än så är det ngn månad kvar innan man kan börja mixtra med färskvara. Men av ngn nyck så har jag torkat en massa kantnepeta, till doftpåsar & potpurrier. Fundera på att pröva att göra lite likör av den, det skulle nog kunna bli spännande..(?) Har redan i desperationens våndor över att ALLT är slut eller på sista sinande tampen prövat med Eau-de-colongnemynta & det blev förvånansvärt en fullträff! Vem kunde ana! biggrin.gif wub.gif Så då borde det jue kanske funka med just kantepeta med, eller vad tror ni? smile.gif Frågan kvarstår, är den direkt olämplig som förtäring, (förutom direkt smakmässigt då´rå...) fast den är släkt med den fullt ätliga kattmyntan? Kanske t o m skulle fungera i théblandningar, bara man inte överdriver den & finner de rätta kompositonsörterna... Hmmm.... *fundera*
Gunvor Nilsson
Mina katter äter upp kantnepetan så då kan den inte vara skadlig.
Christoffer
Kantnepetan är ofarlig. Jag har själv gjort té på den. Den har smått stimulerande verkningar, precis som den äkta Kattmyntan nepeta cataria. Kantnepetan innehåller också nepetalacton, men i mindre mängd, så på så sätt skulle den äkta kattmyntan vara farligare. Jag kan nog garantera att den är ofarlig.
Ingrid på Västkusten
Tips bra örthemsida;

Henriettes sidor
Eva St
Tack för tipset om Örtsidan Ingrid!
Eva St
Palmen
På vilket sätt blir man stimulerad?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon