Lars-Olof Arvids
Igår såg jag att mina rosenmalvor var alldeles kalätna av gröna larver. Larverna är ca 3 cm långa, lite håriga, nästan helt gröna men med pyttesmå mörka prickar på sidorna. I mina vildvuxna rabatter råder djungelns lag, så jag är inte alltför ledsen över detta. Det finns ju många andra blommor som kan ta över och efter denna hittills urusla fjärilssomma skulle det vara roligt om man äntligen fick se lite fjärilar. Men det skulle också vara roligt att veta vad det är för något. Det är förstås svårt att säga utan bild, men har Ruda eller någon annan något förslag?

Olle
Gossen Ruda
Inte ens med bild är det lätt, utan bild gör jag inte ens ett försök. Det tycks vara kalätningsår i år, larver av lindmätare och frostfjäril massuppträder på vissa ställen.
KURT
CITAT (Gossen Ruda @ 15-06-2005, 08:46)
Inte ens med bild är det lätt, utan bild gör jag inte ens ett försök. Det tycks vara kalätningsår i år, larver av lindmätare och frostfjäril massuppträder på vissa ställen.

Det borde väl bero på att de hade ett bra år i fjol, hösten var i alla fall ganska varm. Även harkrankslarver verkar det ju finnas mycket gott om i år.
Lars-Olof Arvids
Ja, harkrankslarver är det gott om. Det är dessa som stararna huvudsakligen matar sina ungar med, och efter att ha minskat ganska länge har också stararna nu ett riktigt bra år!

Olle
Inga från Närke
Hör inte detta till forumet för skadedjur. Man vet inte snart var man ska läsa eller titta för det blir bara mera huller om buller tycker jag.
Förväntade mig fina naturbilder och vilda djurbilder i detta forumet " Djur och natur" men ack vad jag bedrog mig.
Går nog över till småprat icke trädgårdrelaterat där det förekommer blandat och tycker det räcker med det om man inte har rena trädgårdrelaterade frågor.

Det jag skulle vilja ha är ett rent Grattisforum som man kan gå in och gratta alla på födelsedagen eller likande gratulationer man vill göra.
Någon som tycker det samma?
Lars-Olof Arvids
FÖRLÅT!!!
Det borde jag ju ha tänkt på, även om jag inte anser att dessa larver är speciellt skadliga för min rabatt som helhet. De går ju bara på en art, som jag dessutom har fina orörda på andra ställen. Kanske någon kan ta sig an uppgiften att göra en lista över Europas ca 100 000 insektarter med kommentarer om vilka av dem som är skadedjur? wink.gif
Visst är det rörigt i forumet - kanske ska vi bryta ut ett särskilt forum för "insekter och andra småkryp" så att de som inte anser att dessa hör hemma bland djur och natur får slippa dem här?

Olle
Ewa smålänska höglandet
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 17-06-2005, 08:21)
FÖRLÅT!!!
Det borde jag ju ha tänkt på  
Visst är det rörigt i forumet
Olle

Jag håller med dig
/Ewa zon 4-5
pejori
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 17-06-2005, 08:21)
kanske ska vi bryta ut ett särskilt forum för "insekter och andra småkryp"

NÄ....då slutar det med att det är TIO SIDOR med olika forum-avdelningar...en för varje ämne wub.gif wub.gif
tror att det enklaste är att inte svara på felpostade frågor wink.gif wink.gif
Lars-Olof Arvids
Felpostat eller inte - jag tror att jag har fått upp ett spår nu. Kattostmätare (Larentia clavaria) är starkt misstänkt! smile.gif

Olle
Reserv
Jaha, då vet jag vem som strippat mina Myskmalvor sad.gif Är det nån som vet om Malvan har chans att överleva till nästa sommar och kanske komma igen då? Finns det nåt jag kan gör redan nu? Såpvatten eller nåt, Malvan vill verkligen komma, men dom tuggar i sig så fort det börjar visa sig nåt blad. mad.gif
zaaritha
Duscha med såpvatten!
Malvan överlever till nästa år........... rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon