carren
Hallå! Jag vet att R*****p brukar kunna orsaka stormiga diskussioner härinne. Nu är jag inte ute efter att starta någon sådan för eller emot-debatt men däremot måste jag på något vis ta död på en björnbärsbuske i en perennrabatt, annars kommer rabatten att vara överväxt om ett par år.

I höstas grävde jag nämligen bort björnbärssnåret (trodde jag) och anlade en rabatt med rosor, daggkåpa, riddarsporrar. Det är alltså en bebis-rabatt som jag inte vill gräva upp redan första året för att tex lägga markduk. Borde förstås ha gjort det redan från början men visste intea tt björnbär var SÅ livskraftiga.

Tycka vad man vill om RoundUp men den numera förbjudna varianten funkade i alla fall väldigt effektivt på svåra ogräs i svåra lägen. Är det någon som vet om den nya sorten är något att ha? Ogräsättika och liknande tycker jag mest dödar det som finns ovan jord men i det här fallet behöver jag främst få bort rötterna.
Muguet
Vad menar du med den nya R...p den är ju inte förbjuden än! Jag tycker den som man köper idag fungerar jättebra där man inte vill har växlighet. Man kan ju också pensla på den på små stubbar som man inte vill ska växa vidare.
carren
???

Har inte hittat RoundUp där jag brukar handla så jag antog att den hade utgått vid det här laget. Såg däremot en annons för något som kallades RoundUpQ i senaste Allers Trädgård. La ihop två och två och trodde det innebar att den gamla sorten försvunnit, men det kanske jag har fått om bakfoten?
Xelma
Om den gamla, om det nu är någon skillnad, vet jag inget. Den nya påstår de att den bara kan tas upp av växter, ej djur eller människor. Om det stämmer borde det inte vara något att diskutera att den kan användas. Och de får säkert inte skriva så om det inte stämmer, kemikalier brukar de ha koll på.

Prova
Muguet
Det har jag inte sett att det står Q på flaskan nu men jag såg det i en annons i senaste AoT. Jag har tyvärr slängt den flasan jag anväde i våras, så jag vet inte om det stod Q på den också. Men jag läste en artikel ang. R...pp där det stod att det inte förbjudidts ännu.
ska kolla när jag kommer till affären nästa gång
Caprice
Tror inte Round Up har förbjudits...?

Har för mej att man inte får spruta över växterna, utan att det är pensling växterna som gäller nu..?

Farligt för den som använder det eller ej... Tycker man får skylla sig själv om man använder det ovarsamt, däremot är det inte kul om det tränger ned i grundvattnet... Då drabbar det inte bara en själv..

Caprice
Fenja
Jag vill minnas att när man tog beslutet i fjol om att förbjuda Round Up för användning av hushåll så sa man att butikerna får sälja slut på det de har i lager...
Round Up Q har antagligen tagits fram av tillverkaren för att kunna erbjuda hushållen en ersättningsvara.
Mvh
Fenja
Xelma
Numera i deras reklam står det att det ej kan tas upp av djur och människor, tror det var något med olika aminosyror det stod. OM det stämmer är det bara växter som kan råka illa ut.

Det måste väl kemikalieinspektionen ha koll på att de inte går ut med felaktig information.

Man får spruta, de säljs även färdigblandade med spruta.
Susanne i Linköping
Mysko, på Monsantos svenska hemsida hittar jag bara Roundup Bio och Roundup Max, båda "endast för yrkesmässigt bruk".
Xelma
Det är glyfosat som det inte får innehålla för privat bruk, de har väl ändrat innehållet.
Pirum
Hm, DDT var väl också helt ofarligt för människor smile.gif

Men ja, pensling på växtdelar låter bra. Borde bönderna som använder RundUpp också göra.

Någon som kommer ihåg ... Totex? Vad hände med det?

Info från Kemikalieinspektionen :

http://www.kemi.se/templates/Page____2592.aspx
CITAT
Beslut för glyfosatmedel

Kemikalieinspektionen (KemI) beslutade i november 2002 att vissa ogräsmedel som innehåller glyfosat och som används genom att sprutas skulle placeras i behörighetsklass 2. Beslutet innebar att de endast skulle få användas yrkesmässigt av dem som genomgått särskild utbildning. Syftet med förändringen var att minska risken för att glyfosat sprids vidare till vattenmiljöer.

Några av de berörda företagen överklagade KemI:s beslut till regeringen. Regeringen avslog överklagandena varpå företagen överklagade regeringens beslut till Regeringsrätten. Efter det att Regeringsrätten nu i april 2005, upphävt regeringens beslut lämnas ärendena till KemI för ny prövning. Tills ärendena har prövats på nytt placeras de berörda produkterna i klass 3 och kan i och med det återigen användas av var och en. De berörda produkterna är:

Rambo
Rambo Bio
Rambo Bio Spray
Rambo Spray
Roundup G
Roundup S

Det verkar alltså som att Roundup G och S blivit förbjudet, men att de överklagar.

Här är en lista på ämnen, tillåtna och förbjudna. Verkar inte helt uppdaterad med ovanstående info, men det är väl pga överklaganden etc:

http://www.kemi.se/bkmregoff/InfoAmnen.cfm...a=ja&sokval=CAS

Roundup Garden, Roundup 165 och Roundup Spray verkar vara de konsumentprodukter som numera är förbjudna.
kristerh
Jag tror att den nya roundupen som finns är utspädd så att den inte är lika stark som den gamla unsure.gif
Det stämmer som pirum skrev att roundup var förbjudet men att det är överklagat och tills det har valsat fördigt i domstolarna så kan det säljas
krister
Gossen Ruda
Det "gamla" Roundup får inte längre säljas till vanliga konsumenter med undantag för att produkter i lager får säljas slut. Kloka handlare har därför bunkrat upp ordentligt. tongue.gif Det är inte förbjudet att spruta heller, så det man har eller kommer över på något sätt får användas.

Roundup Q känner jag inte till. Var visserligen inne på Trädgårdsforum i Landvetter i helgen och där stod en stor "utställning" med Roundup men jag kollade aldrig mer eftersom jag har 5 liter koncentrat av det gamla uppbunkrat. Kan kolla till nästa helg.
andersen
Jaha här skrivs det och görs reklam för gift, av dom vanliga skribenterna som gillar gift. Vad jag tycker vet ni väll alla eller ska vi ta en vända om det fina med att odla ekologiskt?
kristerh
CITAT (Gossen Ruda @ 15-06-2005, 15:59)
Det "gamla" Roundup får inte längre säljas till vanliga konsumenter med undantag för att produkter i lager får säljas slut.

Jo det får säljas, iallfall enligt massmedia och det får de som sagt göra tills dom faller.
krister
Gossen Ruda
CITAT (andersen @ 15-06-2005, 16:39)
Jaha här skrivs det och görs reklam för gift, av dom vanliga skribenterna som gillar gift. Vad jag tycker vet ni väll alla eller ska vi ta en vända om det fina med att odla ekologiskt?

Det torde väl vara upp till var och en hur man vill göra. Bort med förmyndarna. sad.gif
Xelma
Jag läste reklamen R...Q i går och såg att det står att den innehåller glyfosat. Men det tas inte upp av djur och människor. Men samtidigt skriver de att det har en låg effekt på människor och djur. Hm, alltså påverkar det ändå annat än växter.

På andra Roundup såg jag i en butik olika R...G eller vad de hette. Det står inte vad de innehåller över huvudtaget.
Muguet
Nu vet jag vad det är för skillnad på Roundup G och Q!
Den som heter Q är färdigblandad och G ska spädas med vatten!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon