Full version: Näva
Rossi
Fel forum
pejori
fin bild. visst är nävorna vackra? smile.gif smile.gif
Gossen Ruda
Fint men egentligen platsar den bättre i avdelningen ovan, trädgårdssmåprat. Min mening med denna avdelning var allt som fanns utanför själva trädgården. Men det är ju inte jag som bestämmer här. rolleyes.gif
Rossi
Ja, och så fina som marktäckare! (Fast vi har en sorts näva som totalt har tagit över rabatten. Får nog ta den i örat och tukta den lite!) smile.gif
Rossi
CITAT (Gossen Ruda @ 15-06-2005, 10:07)
Fint men egentligen platsar den bättre i avdelningen ovan, trädgårdssmåprat. Min mening med denna avdelning var allt som fanns utanför själva trädgården. Men det är ju inte jag som bestämmer här. rolleyes.gif

Tycker du? Vi får kanske ha lite noggrannare instruktioner från Ingemar då. Rubriken är ju Djur och natur - bilder på allt från solnedgångar till insekter.

Jag tar detta som ett rent FOTO-forum som skulle ersätta Dagens Bild-tråden under Småprat.

Får vi inga tydligare instruktioner så fortsätter jag nog att lägga ut mina bilder här om ni inte misstycker. Under Trädgårdssmåprat DISKUTERAR man mer - här ska man kanske mest TITTA. Eller? sleep.gif
Gossen Ruda
Nu skall vi inte tjafsa, det gör man i småprat. För mig är "natur" det som finns utanför trädgården men det bestämmer man själv. Men inte 17 skall man BARA kunna visa bilder här, allt är tillåtet. biggrin.gif
fruberglund
CITAT (Gossen Ruda @ 15-06-2005, 10:20)
Nu skall vi inte tjafsa, det gör man i småprat. För mig är "natur" det som finns utanför trädgården men det bestämmer man själv. Men inte 17 skall man BARA kunna visa bilder här, allt är tillåtet. biggrin.gif

Natur är väl allt som är utanför dörren? Tycker jag i alla fall och kommer också lägga ut alla bilder jag tycker är fina...utanför dörren alltså smile.gif

Om ni har något emot det så får ni komma och knacka på min dörr biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Nä, inget tjafs wub.gif
Lars-Olof Arvids
Finns det någon exakt gräns för vad som är "trädgård" och vad som är "natur"? Det tycker inte jag! Här under "djur och natur" kanske vi ändå ska försöka hålla oss till det vilda, d v s sådant som vi inte själva avsiktligt har infört till våra trädgårdar. Det kan vara vilda växter, "kryp", fåglar, andra djur o s v. Liksom allt som finns utanför staketet i den "vilda" naturen förstås. Vill någon visa vackra bilder på solnedgångar, vackra landskap o s v är det helt OK, liksom närbilder på något man vill ha artbestämt. Eller diskussioner av typ "varför gör fågeln så?", "hur vill den här vackra vildblomman ha det?", "är den fina skalbaggen farlig för min buske?" o s v. Men att försöka hålla exakta gränser kan ibland bli lite löjligt - det som t ex en ser som ett ogräs kan för en annan vara en vacker blomma och ett "skadedjur" är ofta något helt annat om det inte var på "fel" ställe.

Olle
amaira
CITAT (fruberglund @ 15-06-2005, 10:43)
Natur är väl allt som är utanför dörren? Tycker jag i alla fall och kommer också lägga ut alla bilder jag tycker är fina...utanför dörren alltså smile.gif

Nämen OJ då, kära nån ... ohmy.gif och tänk om du hittar en intressant och vacker fluga INOMHUS och lyckas få ett bra foto på den, och undrar MASSOR? ohmy.gif

Nä, förlåt mitt skämtlynne sleep.gif och de där attans glada skrivfingrarna ... sleep.gif wub.gif

Om JAG ska ha någon önskan, så är det att "skadedjursfrågor" fortfarande stannar kvar på "skadedjur" - eftersom dessa frågor ofta går ut på hur man gör för att döda och utrota dem.

Sedan menar jag inte "strikta gränser" där heller. Det är klart man kan fråga och/eller visa såna med.
Det är bara jag som blir så ledsen när allt måste dödas, med syftet "utrotas-och-bort-ur-min-åsyn".

Ruda, (bäst jag säger), jag tycker det är helt okej, med dina samlingar! De har ju ett SYFTE. Kanske ger jag mig själv på flugor en dag. Men då måste jag först ha kommit upp i lite större kunskap. Annars är nog risken att jag fångar och stoppar upp samma fluga (art alltså) sjuttioelva gånger, och missar alla andra tongue.gif .
Jag vill veta vad jag gör, trivs bäst då.

Och så GILLAR jag ju att "observera" bara, och ha tillfredsställelsen av att lyckas fotografera levande typer, som fortsätter sina liv även EFTER mig.

Tänk att ha ett liv, även efter "amaira"... rolleyes.gif wub.gif tongue.gif
pejori
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 15-06-2005, 11:03)
Finns det någon exakt gräns för vad som är "trädgård" och vad som är "natur"? Det tycker inte jag! Här under "djur och natur" kanske vi ändå ska försöka hålla oss till det vilda, d v s sådant som vi inte själva avsiktligt har infört till våra trädgårdar. Det kan vara vilda växter, "kryp", fåglar, andra djur o s v. Liksom allt som finns utanför staketet i den "vilda" naturen förstås. Vill någon visa vackra bilder på solnedgångar, vackra landskap o s v är det helt OK, liksom närbilder på något man vill ha artbestämt. Eller diskussioner av typ "varför gör fågeln så?", "hur vill den här vackra vildblomman ha det?", "är den fina skalbaggen farlig för min buske?" o s v. Men att försöka hålla exakta gränser kan ibland bli lite löjligt - det som t ex en ser som ett ogräs kan för en annan vara en vacker blomma och ett "skadedjur" är ofta något helt annat om det inte var på "fel" ställe.

Olle

instämmer helt med dej. mer vilt än tamt, även om en trädgårdsbild kan slinka emellan ibland rolleyes.gif rolleyes.gif
jag tror att skadedjuren blir kvar där dom är, eftersom man oftast frågar nått om dom smile.gif smile.gif
här visas dom upp ihop med en story, oftast wub.gif wub.gif
Betty
Precis, så där tycker jag med! biggrin.gif
Inga från Närke
CITAT (Gossen Ruda @ 15-06-2005, 10:07)

Håller med Gossen Ruda, nu har det blivit ännu rörigare tycker jag.
Om jag inte helt har missuppfattat det hela borde det delas upp enligt nedan:
Djur (tamdjur) i småprat ej trädgårdsrelaterat
Djur (vilda) i Djur o Naturforumet
Blommor (i trädgården) i forumet för trädgård
Dagens bild (hur ser det ut idag, väder o vind t.ex.) i småprat ej trädgårdsrelatera.
Naturbilder (skog, sjö, strand m.m.) i Djur o Naturforumet

Sedan till er som är extra fotointresserade finns ju albumen att tillgå och man kan lägga in en länk till detta så hela albumet syns tycker jag, men det är ju många viljor som skall enas hur det ska vara.
pejori
CITAT (Inga från Närke @ 16-06-2005, 20:40)
Om jag inte helt har missuppfattat det hela borde det delas upp enligt nedan:
Djur (tamdjur) i småprat ej trädgårdsrelaterat
Djur (vilda) i Djur o Naturforumet
Blommor (i trädgården) i forumet för trädgård
Dagens bild (hur ser det ut idag, väder o vind t.ex.) i småprat ej trädgårdsrelatera.
Naturbilder (skog, sjö, strand m.m.) i Djur o Naturforumet

tror nog att det är så dom flesta har tänkt sig det.. smile.gif smile.gif
jag personligen hade nog tänkt det så jag med smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon