Full version: Vad är detta?
Ninni1
Hittade igår vid asfaltskanten på parkeringen en mycket vacker blomma/ogräs? Undrar nu om någon kan veta vad det är (utan bildbevis).
Det är inte det lättaste wink.gif att beskriva en blomma,men här kommer ett försök.
Det är en ca 70-80cm stängel med lancettformade blad. Bladen och stammen är ludna, den ser stickig ut men sticks inte. Blommorna är klart mörkblå till lila och sitter i glesa klasar, flera/stängel. Blomman är ganska liten ca 1cm i diam, ca 1,5cm lång och är 5-bladig med vit mitten. Blomman är lite lik porslinsblomma i formen, fast längre och inte tjock/fet.
Det är inte en vallört, som jag trodde när jag såg den från håll.
Hoppas på svar, för den är verkligen vacker och skulle passa i vilken trädgård som helst.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag gissar Oxtunga eller Fårtunga
Ninni1
Tack Åsa !
Jag är nästan säker på att du har rätt ifråga om oxtunga.
Visst är den väl vacker! wub.gif
I och med att den är tvåårig borde det inte vara några problem med att ta in den i trädgården?? Då den inte torde vara aggressiv i sitt spridningssätt.

Tack igen.
biggrin.gif
amaira
Ja oxtunga är vacker. Aggressiv är den inte, snarare har den svårt att hävda sig och blir mer och mer ovanlig. Är min uppfattning av denna vackra vilda blomma, men det kanske bara är här omkring.
Pirum
Oxtunga hemmavid sprider sig rätt friskt. Inte så att det är problematiskt, men jag tycker den växer lika bra här som lupiner smile.gif Satte en ynka planta för 3-4 år sedan, nu täcker nog oxtungan nästan en kvadratmeter smile.gif

(får väl säga också att lupiner aldrig växt sådär enormt hos oss)

Tillägg : var inte rädd för att plantera oxtunga såklart, den är jättelätt att bli av med om man bara vill smile.gif Och den sprider sig inte hejvilt.
Ninni1
Jag ska absolut ta med ett par plantor hem. Jag tycker den är jättevacker wub.gif och börjar den sedan bli mer och mer ovanlig så får den gärna wub.gif bo i min trädgård.

Tack för all hjälp

MVH / Ninni
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon