Fru fet
15-06-2005, 08:35
Jag var hos antroposoferna i Järna förra veckan och deras örtapotekare berättade att de använde växtsaft från korsört (Arnica Vulgaris) för att behandla vårtor. Är det någon som har provat månne? Jag har själv läst en del naturmedicin (är apotekare, dock ej ört-) men just denna hittar jag inte i mina böcker.
lavendel2
15-06-2005, 23:39
Korsört vet jag inget om...men när jag var barn sas det att saften från Skelört tog bort vårtor..jag hade en enda vårta i handen en gång..gned in den med skelört..dan därpå var den borta....kanske var det en slump att den försvann just då...men man kan väl alltid prova!
Ewa smålänska höglandet
16-06-2005, 07:17
Saften av vanlig gul lök, dela löken och gnid i några veckor ( beror på storleken och antalet), kommer ej tillbaka
/Ewa zon 4-5
hej fru fet och ni andra
i det subforum som heter köksväxter har jag (iförrgår tror jag) lagt in bilder på mitt "ogräs" i min rosmarin kruka som tydligen skall vara korsört, vet inte hur man länkar dit men rubriken var ogräs i kruka. Efter att ha surfat lite har jag fått veta att växten är lite giftig, det är kanske det som dödar vårtorna?/A
det var inte i köksväxter utan krukodling som bilden på korsört finns
sorry sorry
kantarell
16-06-2005, 12:34
Frågor till Ewa småländska höglandet
Det där med att använda vanlig lök tycker jag låter praktiskt och bra om det fungerar. Kan du beskriva lite mer? Hur ofta ska man tex gnida med lök och ska man täcka med något speciellt efteråt (gissar att man inte tvättar bort löken direkt)? Går man omkring och luktar lök konstant medans behandlingen pågår eller går det tex bra att bara gnida in på kvällen och tvätta bort på morgonen?
tacksam för svar
Ewa smålänska höglandet
16-06-2005, 13:50
Nä, man luktar inte
man kan gnida in bara på kvällen, men det går fortare om man gör det på morgonen också
man täcker inget o vips

så är den borta
/Ewa zon 4-5
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.