Full version: Rabarber
cic
Nu börjar ju rabarberna så smått bli så där stora, långa och träiga. Men kan man ändå göra saft och marmelad av dom?
Jag tycker aldrig att man hinner ta till vara på rabarberna.. sad.gif
Fenja
Safta dem kan du göra i alla fall, hur det är med marmelad vet jag inte.
Mvh
Fenja
cic
Hmmm... Ingen som vet? Eller som kan chansa..?

Flyttar upp tråden. sleep.gif
mamamaggan
Vet inte när det gäller marmelad men saft borde väl gå bra att göra. Om du inte hinner ta vara på rabarberna, varför inte frysa in? Skär dem i bitar och frys in så kan du ta fram senare och göra paj eller saft ( marmelad vet jag inte). Jag brukar frysa in vinbär också och så gör jag blandsaft på rabarber och röda vinbär när jag får tid.
*Felix matte*
Smyger in med fråga om rabarber... visst kan man "plocka" allteftersom och det växer nytt hela sommaren... eller rolleyes.gif unsure.gif
Fenja
Ja då, Felix matte, det går utmärkt! Man tar bort de största, grövsta stjälkarna hela tiden.
Mvh
Fenja
mamamaggan
Ja så funkar mina rabarber i a f fram till en viss gräns, hösten. Dessutom brukar jag alltid skära bort blommorna , har hört att de tar näring.
Fenja
Ja, det är viktigt att ta bort alla knoppar direkt man ser dem, får de komma upp och slå ut blir rabarbern träig.
Mvh
Fenja
*Felix matte*
Det har kommit upp en stjälk som är "grenad" ... kan det vara blomstjälken och ska den tas bort redan nu... låter säkert helsjukt men... genom att fråga så lär man sig biggrin.gif
Fenja
Ja, det låter troligt, Felix matte, ta bort den får säkerhets skull, bladen grenar sig vanligtvis inte.
Mvh
Fenja
mamamaggan
Blomstjälken brukar komma i " mitten" , mellan bladstjälkarna, och man ser att den är rundad i toppen som en blomknopp.
*Felix matte*
CITAT (Fenja @ 16-06-2005, 23:53)
Ja, det låter troligt, Felix matte, ta bort den får säkerhets skull, bladen grenar sig vanligtvis inte.
Mvh
Fenja

Ok... Tack för råden wub.gif
*Felix matte*
CITAT (mamamaggan @ 16-06-2005, 23:54)
Blomstjälken brukar komma i " mitten" , mellan bladstjälkarna, och man ser att den är rundad i toppen som en blomknopp.

här fans ingen "knopp" men ... som Fenja sa... blad "grenar sig" inte.

Tack för råd wub.gif
Killensomvillhagrönafingrar
Ett litet tips om ni känner att ni inte har tid att ta hand om era rabarer och tycker det lätt blir onyttigt

Väldans nyttig och lättlagad paj

1-1,5 liter rabarber hackas i 1-2 cm stora bitar
Smörj pajform lite lätt
Lägg i rabarbern, strö på 4-5 matskedar "sockerfritt" socker

4 nävar cornflakes mosas och blandas med 1 burk mager kesella
Ev lite socker (variera med kanal alternativt vanilj)
nån matsked smör (behövs inte men blir lite mer krispigt)

Häll på allt på raberbarna, in i ugnen 200 grader ca 20 min, känn när rabarberna är mjuka

Servera med vaniljvisp.

Satt och räknade på hur onyttig denna är och den är ungefär lika onyttig som musli med yogurt på morgon så två pers kan utan att skämmas käka hela pajen wub.gif
cic
Jösses vad det rasslade till!!

Jag ska frysa in och göra när jag hinner. Vi flyttar den 1 juli, så det finns en hel del annat att göra..

Cheers!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon