Full version: Nu har jag foton
Sagosessa
Nu har jag lagt upp bilder på växten som inte är Humleblomster!
Jag har också bilder på en annan växt som växer i min vildäng (naturlig förekomst, inte ditplanterad).

Ingen blir gladare än jag om ni löser detta namnproblem åt mig!

Kolla mitt album: http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=3...sessa&pid=29061
Gossen Ruda
Den första liknar nån syska men jag är inte säker. 4 & 5 är en orchide men vilken art kan jag inte se. En större bild hade varit en fördel.
Sagosessa
Större bild säger du .... Mmmm, fast det går inte för bilden får inte vara större för att få plats i albumet.

Eller går det att få in bilder i detta forum?
*Felix matte*
Om du sparar bilden i kvalitet Medium så får den vara 640 x 480

testa med att göra bilden i olika storlekar tills du hittar en med max 100Kb som är gränsen för vad Odla tillåter... men
Glöm inte att spara kopiorna med eget namn så att du har kvar originalbilden.

Lycka till!
Sagosessa
Jag provar Felix matte! Ett ögonblick ...

wub.gif
Fenja
Jag kommer att tänka på Praktbetonika, Stachys macrantha, men den blommar ju för all del lila...
Bilder
Mvh
Fenja
*Felix matte*
Tack för den Fenja! biggrin.gif Praktbetonika ...ska jag skriva upp nu (bara jag inte tappar lappen sedan)
Jag har letat och letat efter namnet... en del plantor har överlevt trots att vi försökt utrota dem och igår fick jag fråga om namnet... bra minne har jag , men ibland lite väl kort. tongue.gif
Sagosessa
Nu har jag förstorat bilderna!
Se mitt album http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...&uuid=sagosessa

De första 2 bilderna är det som inte är Humleblomster ... utan istället?
De sista 3 visar bilder på en ... vad? .. orkidée? som växer vild i min vildäng. (dålig bildkvalitet, var nog för dåligt ljus i går kväll ...)
KURT
Det verkar ju i alla fall vara en kransblommig växt.
*Felix matte*
Nu var jag ut och tog en bild på min Praktbetonika...så ser den ut.
Sagosessa
Hmm ... praktbetonikan är ju onekligen väldigt lik (fast din har inte hunnit särskilt långt Felix matte). Får väl vänta och se tills den blommar.

Den här andra växten (orkidéen?) inga tips på den? Jag vet att bilderna är urdåliga, hade nog behövt använda blixt. Ska se om jag kommer ihåg att ta med mig kameran hem ikväll så att jag kan ta nya. Nu vet jag ju hur man gör för att lägga upp stora och bra bilder laugh.gif laugh.gif
Blomstertanten
Orkidén kan kanske vara en nattviol unsure.gif

Men lite svårt att se tydligt hur den ser ut, så försök ta nya bilder så kanske någon kan komma på vilken sorts orkidé det är .
mamamaggan
Tror absolut att orkidéen är en Nattviol. Har en i min vildäng och den ser då misstänkt lika ut.

Får man låna tråd lite? Det här med Praktbetonika , är det en gammal och lättodlad växt? Vi har övertagit sommarstugan efter mina svärföräldrar och min svärmor planterade tydligen Praktbetonika för c:a 40 år sedan och jag har försökt utrota den men det går inte!!!!!!!!!! Hur gör jag?
*Felix matte*
CITAT (mamamaggan @ 15-06-2005, 23:36)
Tror absolut att orkidéen är en Nattviol. Har en i min vildäng och den ser då misstänkt lika ut.

Får man låna tråd lite? Det här med Praktbetonika , är det en gammal och lättodlad växt? Vi har övertagit sommarstugan efter mina svärföräldrar och min svärmor planterade tydligen Praktbetonika för c:a 40 år sedan och jag har försökt utrota den men det går inte!!!!!!!!!! Hur gör jag?

Vi har grävt upp varenda liten planta som vi sett... en del slängdes in bland Rosentrybuskarna och där slog de minsann rot... Det gäller tydligen att ta bort plantor och antingen bränna upp dem eller stoppa dem i soppåse för att de inte ska slå rot på nytt ställe. mad.gif
mamamaggan
Ja det är min erfarenhet också. De dyker upp där jag minst anar det. Vi ( läs min man) gräver och gräver men nog sjutton kommer det plantor på helt nya ställen. Likadant är det med Toppklocka men den tycker jag om så den " makar" jag bara lite på.

Vet du om Praktbetonikan är en riktigt gammal växt?
*Felix matte*
CITAT (mamamaggan @ 15-06-2005, 23:48)
Ja det är min erfarenhet också. De dyker upp där jag minst anar det. Vi ( läs min man) gräver och gräver men nog sjutton kommer det plantor på helt nya ställen. Likadant är det med Toppklocka men den tycker jag om så den " makar" jag bara lite på.

Vet du om Praktbetonikan är en riktigt gammal växt?

Nja...vet väl inget om den .. mer än att syrran hade den sen början på sjuttiotalet (fick plantor av henne) om den är gamma eller inte vet jag tyvärr inget om.
Toppklocka... den hämtade maken från skogen härntill men jag gillar den inte.
mamamaggan
Frågar eftersom jag misstänker att det är riktigt gamla växter. Min svärmor tog med sig mycket av det som hon planterade vid sommarstugan från sitt föräldrahem så det mesta vårdar jag ömt....men inte Praktbetonikan.
Sagosessa
2 nya bilder på den okända växten som kanske är en nattviol

http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...&uuid=sagosessa

De 2 sista bilderna är nya ...
Sagosessa
Här kan man se nattviol ... http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/orchida/...ta/platbif.html

Jag är lite tveksam till att det är en nattviol jag har huh.gif Min orkidée har ganska många blad i basen, och nattviol ska enligt info bara ha 2?

blink.gif
amaira
"Mina" nattviol har bara två blad. Inte heller ser du riktigt sådär "tjocka och feta" ut. Det finns en hel del orkideer, och jag är inte så duktig på dem.

Väntar med spänning på bilder när den blommar, den är ju på gång. (Återkom gärna i djur&natur-forumet, om du vill, för jag är så sällan inne på de här andra avdelningarna)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon