|
Full version: Mitt i naturen
Dessa varelser finns i alla fall inte i min trädgård! (Om ni tillåter att jag skämtar om detta - inget illa menat Gossen Ruda eller någon annan!)
dom e underbart söta dom där o börjar dyka upp lite härodär härligt tycker jag jag gillar dom
Visst är de fina och rätt vad det är när man är ute och cyklar eller kör bil så bara står de där mitt på vägen och glor på en med sinna långa vassa horn! Underbart med djur så mitt ute i naturen! Inga staket - bara färister.
Skotsk highlandboskap. De är riktigt charmiga med sin långa päls och sina långa horn.
De här ser ut att vara korsningar med hereford, ungdjuren alltså. Det vita på huvudet och krullig päls. Kanske för att få lite större djur? *tänker högt, vet inte*
CITAT (oldwolfie @ 15-06-2005, 11:42) åhh var e de nånstans Dessa här var i Ravlunda i närheten av Kivik (Skåne).
De brukar vara fullständigt ointresserade av människor, varken nyfikna eller rädda. Man brukar kunna komma mycket nära dem, men aldrig riktigt fram till dem. Ett par ggr har sett ungdjur av skotsk höglandsboskap som kommit utanför hagen, men det var helt omöjligt att försöka driva dem in igen.
CITAT (KURT @ 15-06-2005, 12:29) De brukar vara fullständigt ointresserade av människor, varken nyfikna eller rädda. Man brukar kunna komma mycket nära dem, men aldrig riktigt fram till dem. Ett par ggr har sett ungdjur av skotsk höglandsboskap som kommit utanför hagen, men det var helt omöjligt att försöka driva dem in igen. Ja, det låter ju betryggande när man kommer där på cykel. Dessa går inte i hagar utan helt fritt. Det enda som hindrar deras framkomlighet är färister på strategiskt utplacerade ställen.
CITAT (pejori @ 15-06-2005, 12:51) Färist är ett galler som går över marken och som klövdjur inte kan trampa på men som man alltså kan cykla över och köra bil över. Fiffigt! Fä = ja, det vet vi ju Rist = galler
CITAT (Rossi @ 15-06-2005, 13:00) CITAT (pejori @ 15-06-2005, 12:51) vad är färister för något?  :o ;) Färist är ett galler som går över marken och som klövdjur inte kan trampa på men som man alltså kan cykla över och köra bil över. Fiffigt! Fä = ja, det vet vi ju Rist = galler okay, nu lärde jag mej något nytt igen. tack rossi
fruberglund
15-06-2005, 12:43
CITAT (pejori @ 15-06-2005, 12:49) Hårfön & lite läggningsvätska också kanske....eller kanske till och med en liten permanent  Tuppkam.....jaaaaaaaaaaaaaaa! Men visst är de fina som de är!
CITAT (Rossi @ 15-06-2005, 12:04) CITAT (oldwolfie @ 15-06-2005, 11:42) åhh var e de nånstans Dessa här var i Ravlunda i närheten av Kivik (Skåne). Är det inte från Ravlunda de har filmat när de gjorde reklamfilmen om "bregottfabriken"? Fast då valde de ju en annan ras.
Gossen Ruda
15-06-2005, 15:38
Muuuuuuh. Jag har en arbetskamrat som är månskensbonde och han har också några såna här höglandscatlar. Har är ganska tjurskallig själv ibland förresten.
CITAT (KURT @ 15-06-2005, 14:19) Är det inte från Ravlunda de har filmat när de gjorde reklamfilmen om "bregottfabriken"? Fast då valde de ju en annan ras. Det kanske det är? Den reklamen är bara så mysig!
CITAT (Gossen Ruda @ 15-06-2005, 16:38) Muuuuuuh. Jag har en arbetskamrat som är månskensbonde och han har också några såna här höglandscatlar. Har är ganska tjurskallig själv ibland förresten.  bor han i landvetter? där har jag sett sådana
Gossen Ruda
15-06-2005, 18:53
Jo, strax öster om Landvetter bor han. Men jag tror inte att det är hans djur man har kunnat se från motorvägen tidigare.
groowymama
15-06-2005, 19:07
Sådana vackra kossor skulle jag allt vilja ha om jag bara kunde De står väl ute året om!?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|