Full version: Berberishäck
Ewa L
Håller på att successivt göra mig av med — eller åtminstone minska ned på — alla stickiga växter som föregående ägare var så stormförtjust i.

Mot vägen har jag en snygg stenmur (ca 15 m) och framför den (dvs på insidan) en Berberishäck.

Eftersom jag har för många projekt på gång för tillfället vill jag skjuta på detta med att gräva bort just häcken eller rent av kunna behålla den. Skulle egentligen vilja ha den friväxande hellre än klippt, men är osäker på hur hög den skulle bli. Verkar ibland som om min trädgård har en slags "frizon" så att många växter blir gott och väl dubbelt så höga som det står i böckerna.
Tänkte då gå någon latmansvariant och klippa ner den i höjd med muren och slippa tänka mer på den (dvs klippa) de närmsta typ 3 åren.

Lång förklaring för att komma till min fråga: Klarar den att klippas ner till ca 50 cm? Det är mer än hälften av den. Iofs alltså ingen katastrof om den dör, med då måste jag väl för skams skull gräva upp den och jag har inte bestämt ännu vad jag vill ha istället bortsett från att det inte skall stickas!! Jag hatar att inte kunna går barfota i gräset för att någon pytteliten bit har blivit kvar när jag klippt! Hundarna tycker också att de gör ont.
KURT
Berberis brukar bryta nya skott lätt om man klipper ner den. Men fråga är väl om det är lämpligt med nya skott 50 cm upp! Är den gles nertill så kan det vara bättre att klippa den ända nere vid marken, annars kan det se "konstigt" ut med glest nertill och nya skott 50 cm upp! Förövrigt så vill jag verkligen varna för att jobba med berberis, taggarna går igenom det mesta och de är mycket svåra att få ut!
Ewa L
Hej Kurt,
Om jag förstår ditt svar rätt skulle det vara smartare att klippa 50% av häcken vid marken (10cm?) och 50% på ex.vis 50 cm.

Att det är "livsfarligt" med dessa taggar vet jag, det var därför jag tänkte det vore bra om jag kunde ta en elektrisk häcksax och mejja ner den.

Vad tror du om en gyllene medelväg att ta hela på säg 25--30 cm?
KURT
Nej jag menade att man nog snarast bör klippa alla nere vid marken. Klipper man vid 50 cm så bryter alla nya skott strax under där, det blir alltså inga nya skott nerifrån marken och de första 45 cm (eller så ) blir kala.
Hannele
Bäst med friväxande brydnadspuskar är att gallra vart 4:e år;
ta bort helt några av de äldsta grenarna.

Hade jag berberis, skulle jag leka lite och formklippa den.
Fyrkantigt eller triangelformat...
Ewa L
Jag tycker också om att leka, men poängen var just detta att jag inte vill behöva klippa den öht! Efter en canceroperation förra året måste jag akta mig för vissa saker, bl.a. taggar, pga nedsatt lymfsystem.

Kurt: OK, jag förstår, tack!. Du skrev att den lätt bryter nya skott = helt ok att kapa vid 20 cm då. blink.gif Kommer alltså att se minst sagt ynklig ut, men vill helst inte behöva hålla på med den alls. wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon