Håller på att successivt göra mig av med — eller åtminstone minska ned på — alla stickiga växter som föregående ägare var så stormförtjust i.
Mot vägen har jag en snygg stenmur (ca 15 m) och framför den (dvs på insidan) en Berberishäck.
Eftersom jag har för många projekt på gång för tillfället vill jag skjuta på detta med att gräva bort just häcken eller rent av kunna behålla den. Skulle egentligen vilja ha den friväxande hellre än klippt, men är osäker på hur hög den skulle bli. Verkar ibland som om min trädgård har en slags "frizon" så att många växter blir gott och väl dubbelt så höga som det står i böckerna.
Tänkte då gå någon latmansvariant och klippa ner den i höjd med muren och slippa tänka mer på den (dvs klippa) de närmsta typ 3 åren.
Lång förklaring för att komma till min fråga: Klarar den att klippas ner till ca 50 cm? Det är mer än hälften av den. Iofs alltså ingen katastrof om den dör, med då måste jag väl för skams skull gräva upp den och jag har inte bestämt ännu vad jag vill ha istället bortsett från att det inte skall stickas!! Jag hatar att inte kunna går barfota i gräset för att någon pytteliten bit har blivit kvar när jag klippt! Hundarna tycker också att de gör ont.