Ullet
JAg behöver mer buskar på gården men vad? Min inspiration tryter så jag behöver idéerika personers idéer.

Läge: Sol mot ett staket el som solitär i halvskugga

Huset är falufärgat, stort som attan om det har ngn betydelse. Jag gillar det som är gammeldags men gärna med vackert bladverk, fina blommor el som är yvigt o frodigt. Det behövs en hel del så alla idéer är välkomna. Lerjord har vi men det går ju jordförbättra. Storlek har ingen som helst betydelse. Det enda jag INTE vill ha är ölandstok, gula! wub.gif Skulle det vara någon trevlig människa som dessutom har bild på buskarna ore jag ännu mer tacksam! biggrin.gif biggrin.gif
snofsan
Har just varit ute på sommarstället och förvånats över min Kolkwitzia amabilis, Paradisbuske.

Om jag minns rätt härstammar den från tundran österut någonstans och är en av de vackraste buskar som finns tycker jag. Den har små ovala blad och små rosa - mot slutet av blomningen nästan vita "strutklockor". En svag söt doft i solnedgången har den också.

Men det är varken de söta små bladen eller ens de miljarder små blommorna som imponerar, utan det är växtsättet i kombination med blommor och blad.

Föreställ dig att du håller i ett flugfiskespö av glasfiber och så får du napp. Spöet böjer sig i en båge, mest i toppen eftersom den är tunnare än närmast handtaget. Så växer de långa grenarna på min paradisbuske. När våren kommer får alla långa grenar små sidogrenar jämnt utströdda över hela "spöet" och på varje sidogren sitter det en kaskad av blommor.

Flugfiskespö-grenarna växer alla snyggt och prydligt upp inom en cirkel på ca 75 cm i diameter och upptill är min buske minst 3 meter i diameter. Jag läste på någon sajt att den kan bli 4 meter hög men min är än så länge bara lite över 2 meter.

När blommorna tynger och kvällsbrisen kommer sveper grenarna luften och marken som en rokokokjol i dans. Busken är elegant, vacker och livfull. wub.gif

Den gör sig bäst som solitär men blir lika fin "på rad". Kan varmt rekommenderas. Lerjord gillar den, min växer dessutom bland småsten och en och annan liten cementbit.

Skall försöka hitta lite bilder. biggrin.gif
snofsan
Varför inte några olika jasminer som blommar vid olika tider? Här en kamelia-jasmin.
rolleyes.gif
Ullet
Oooh! Snyggt! Den vill jag ha, du är säker på att den går att ha i zon 5? Var får jag tag i en sådan då? *aldrig sett förut* Men den var verkligen i min smak, även kamelia-jasminen. (inte schersmin?)
Åsa, mälardalen zon 2
Det heter kameliaschersmin (Philadelphus x virginalis = Philadelphus Virginalis-gruppen)

Det finns flera olika namnsorter av kameliaschersmin de brukar vara härdiga till zon 4-5.

En annan vacker buske som kan gå bra upp till zon 5 är bukettapeln.

+Det finns ju många stora fina buskrosor som går bra i din zon.

Angående paradisbusken så finns det även där några olika sorter men den vanligaste som man hittar i handeln brukar vara härdig till runt zon 4 men zoner är ju inte helt fasta så det kan tänkas att den även går bra i din trädgård i zon 5.
fruberglund
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,16-06-2005, 21:30)
En annan vacker buske som kan gå bra upp till zon 5 är bukettapeln.

Skryter med min bukettapel som vanligt smile.gif

Närbild på blommor, luktar äppelblom
snofsan
Attans vad den blommar fint, fruberglund. biggrin.gif
Ullet
Precis min typ av buske! *ler stort* Yvigt, blomrikt o vansinnigt vackert! Bukettapel blev nästa namn på listan! *plitar ned*
fruberglund
CITAT (snofsan @ 16-06-2005, 23:01)
Attans vad den blommar fint, fruberglund. biggrin.gif

Ja, fast i år har det varit för kallt så i år blev det inte alls lika mycket blommor sad.gif

Bilden är tagen förra eller förrförra året och visst är det en underbar buske smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon