Har nu försökt odla klänglilja några år och varje år samma sak... den växer på och ser fin ut, men sedan blir den första blomknopp som kommer brun och också toppen och sedan blir det inte vare sig mer tillväxt eller någon blomma (har läst att den inte kan växa vidare om toppen skadas). Är det mer troligt att den fått för mycket vatten än för lite när detta händer? Brukar vara väldigt "generös" med vatten och har försökt vara så försiktig jag bara kan i år, men ska jorden hållas konstant fuktig eller måste den torka upp ordentligt mellan vattningarna eller hur mycket vill denna svårflirtade växt ha för att ge mig de blommor jag längtar så mycket efter att få se?
Den måste du vara snål med vatten till.
Vattna när den torkat upp en dag. Jag brukar vattna de en-två gånger per vecka i ett varmt burspråk där hibiscus får vatten varje dag. Och jag vattnar inte jättemycket som till hibiscusen. Min har jag haft i flera år. Den är numera 4 st, som jag har i en stor kruka. I år har de haft 10 blommor. Efter blom får de vissna ner, vilket tar tid, så där ser man att den är bra på att hålla vattnet.
Stort tack för svar, ska försöka snåla ännu mer på vattningen! Hur djupt ner sätter du "knölarna" (har sett rekommendationer från 2-10cm) och hur mycket gödsel ger du?
Såg i ditt album också (så jättefin den vita kaktusblomman är!) att du har en amazonlilja... har du några tips om vattning till den? Min knöl har jag haft några år nu och den har fått ett par blad, men sedan dör ett-två blad ner (gulnar och "skrumpnar") omvartannat som det kommer ett nytt så det blir inget mer än ett par blad och inte tillstymmelsen till någon blomma...
De är max 5 cm ner i jorden, snarare 2cm.
Amazonliljan såg du väl även angreppen på... (bilden under) Men jag har fått den att blomma om och den har precis fått ett nytt friskt blad, den fick provadopinnar och det verkar ha hjälpt mot vad det nu var. Den står lite inne i rummet, men ljust, och får vatten en gång i veckan eller när jag tycker den är helt torr. Den vill nog inte ha det för blött hela tiden.
Bladkaktusen är en Epiphyllum. Den är fyra år gammal och har blommat med 5 blommor i år, har ytterligare 3 stora knoppar och det ser ut som om ytterligare 2 kommer! Den blommar bara en natt och doftar starkt vanilj.
jag har min klänglilja ute, den har stått ute nu i ca 3 veckor. den står fastbunden mot stammen till ett stort kastanjeträd. det fungerar bra. den blommar nu. ger den inte mycket vatten. håller roten torr över vintern, den får stå kvar i krukan. den är grunt planterad, kanske 2-3 cm.
mvh
inger
Tack så mycket för svar, mindre vattning framöver alltså!
En bild på en blommande klänglilja vore trevligt i ett album, hint, hint...
Javisst
Dreggel... vill också haaaaaaaaaa!
PS! Tack för bilden!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.