Full version: Brokbladig Blågull
Betty
Såg en brokbladig blågull på en bild i senaste Allt om Trädgård, sid 51.
Är det någon här som har erfarenhet av sådana?
Är de känsligare/mindre härdiga än "vanliga" blågull?
Skulle så gärna vilja ha en sån! wub.gif
Är det någon här som har småplantor/fröplantor till salu?

Jag vet att Odla har en Köp&sälj-avd. och jag har lagt in en annons där med... rolleyes.gif
Helen i Piteå Zon 5
Jag har ett brokbladet blågull, det är inga problem alls med härdigheten, men om den frösår sig lika mycket som den vanliga "gullet" vet jag ej ännu. Märta Eklund i Burträsk har plantor, jag köpte min av henne i fjol. /Helen
Gunvor Nilsson
Jag köpte en planta vit-grönbladigt blågull på Hannas i Huddinge förra året. Den är steril så man kan inte få några fröplantor av den tyvärr. Hannas sålde den för 170:- men tog något mindre för den gul-grönbladiga. Den här bilden tog jag i fjol men plantan har växt till sej och är mycket finare i år.

/Gunvor
Betty
Tack för era svar! Inser att jag behöver ta en tur till Burträsk... biggrin.gif
Ewa L
CITAT (Gunvor Nilsson @ 15-06-2005, 19:33)
Jag köpte en planta vit-grönbladigt blågull på Hannas i Huddinge förra året. Den är steril så man kan inte få några fröplantor av den tyvärr. Hannas sålde den för 170:- men tog något mindre för den gul-grönbladiga. Den här bilden tog jag i fjol men plantan har växt till sej och är mycket finare i år.

/Gunvor

170,- låter väldigt dyrt tycker jag. Jag köpte en st "Polemonium 'Blanjou'" på Granngården tidigt i våras. Minns ej priset men enligt mina anteckningar var det tydligen prisgrupp 4 om nu någon vet vad det motsvarar hos Granngården.

Mycket vacker är den men har inte blommat ännu. Förhoppningsvis inte lika frövillig som den vanliga blå.
Gunvor Nilsson
Det är inte lätt att hitta det variegerade blågullet och hur man än surfar så hittar man inte några fröer till Brice d`Anjou heller, det gulbrokiga blågullet, så förmodligen är den också steril, därav det höga priset.

Den här - ny variant - hittade jag men bara som planta. Hannas tar 175:- för den vitbrokiga och 95:- för den gulbrokiga i år. Jag har inte hittat någon annan på nätet som har den, men visst kan den finnas hos annan handelsträdgård som inte har någon websida.

/Gunvor
Helen i Piteå Zon 5
Den där vitbrokiga var ju jättefin, synd att man inte bor närmare Hannas trädgård. / Helen
Betty
Åh så fin! Vill verkligen ha!!! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon