Full version: Tomater
Copycat 2
Hejsan ! Jag var på plantloppis i Måndags och handlade lite Tomater, nu kommer jag ju inte ihåg vilka som skulle tjyvas och inte heller frågade jag om hur dom växer. Förra året så hade jag inget namn på Tomaterna, men det blev små röda välsmakande i massor på nästan 2 meters plantor. I år har jag namn men ingen annan information, skulle bli jätteglad om någon ville hjälpa mig. Dom sorter jag har är : Yellow Pear, Gemini och Super Roma. vad jag skulle vilja veta är : Hur växtsättet är, om dom ska tjyvas och om det är något annat som kan vara bra att veta. Jag blir tacksam för alla svar jag kan få wub.gif
Maria i Helsingborg
Jag är inte säker, men kanske kan du få hjälp här. Jag kan tyvärr inget om dina sorter. Vet bara att mina ampel och busktomater inte ska tjuvas men det ska mina höga, frilandstomater.
Åsa, mälardalen zon 2
Yellow pear = tjuvas.

Gemini = tjuvas

Super Roma = inte tjuva

De sorter som tjuvas brukar kunna bli 4-5m långa lianer under en bra sommar.
Marusjka
Jag råkade precis av misstag tjuva en snygg kvist med finfina blommor på min busktomat sad.gif. Har 3 busktomater och 3 tjuvtomater, de är så lika...
Copycat 2
Hejsan Åsa ! Tack för svaret, jag hittade inte dom här sorterna någonstans, min spontana kommentar när jag läste svaret var "åh, shit i helvete" sad.gif (ursäkta mitt uttryck, men det bara kom) Och var ska jag ha dom då? Förra årets tomater tyckte jag blev höga, fjuttiga 2 meter. Vad händer om man kapar den så den håller sig kring 2 meter? Kommer det inga tomater alls då? Hm, jag skulle ha köpt från samma ställe som förra året, jag som blev så nöjd och kunde skörda massor av tomater ända till November. wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Om man lindar snören runt lianerna (ända nerifrån) så kan man lossa på snörena i taket och släppa ner plantorna så de kan ringla på marken när de blir för höga

Copycat 2
Hejsan Åsa ! Åter till min fråga då, KAN jag klippa ner tomaterna så dom håller sig runt 2 meter? Jag har inget växthus och därför inget tak, det gick jättebra förra året med bara sådan där vit tyll på (det heter det ju inte men jag kommer inte ihåg namnet på det just nu) i ett par lager då det började bli kallt. Är dom här tomaterna kanske mycket känsligare än fjolårets? (som jag fortfarande inte vet namnet på) Jag behöver kanske ge bort dom här till någon som har växthus istället. sad.gif
Eva i Skåne
Visst kan du kapa tomatplantorna när de nått höjden du vill ha.
På sensommaren tycker jag inte det är lönt att låta plantorna ränna i vädret mer och få fler blomklasar, för på friland hinner de ändå inte utvecklas och mogna. Bättre då att växtkraften går till de frukter som redan bildats.
lilla mamma
Du som tjuvat, Maruschka var det.
Rota i vatten och plantera.
Blir fina plantor
kopia
Jag brukar försöka plocka in mina tomater när det känns som att frosten är på G. Alltså inte hela tomatplantan, men däremot rejäla kvistar med tomaterna på. De hänger jag sedan upp och ner, i fönstret med, ett snöre.
Jag har läst någonstans att det är/var vanligt att göra så i norrland, för att tomaterna ö h t ska hinna bli färdiga. Då plockade man tydligen in hela tomatplantan och vände upp och ner på den. Så höga fönster har inte jag ...
mvh Fia
Copycat 2
Hejsan Kopia ! Tomaterna förra året svepte jag in natetid med fibertäckväv (tror jag att det heter) den var vi i alla fall, jag svepte mot slutet i tre lager och kunde på så sätt skörda tomaterna ända in i slutet av November. Dom tomaterna som inte hunnit mogna då fick ligga i köksfönstret för att eftermogna och dom åts fram till jul. Jag kommer att ge dom täckjacka till hösten igen, för jag vet ju att det fungerar. wub.gif
Ersättare
Var det på plantloppisen i Kvissleby den 13/6 möjligen? tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon