amaira
Jag vet faktiskt inte. Så istället för att leta i böckerna, sätter jag ER i arbete! biggrin.gif

Och här lägger hon ägg:

Vilken växt äggen läggs på, vet jag inte. Såg inte äggen förrän nu i datorn. Men jag kan gå ut och kolla, det var i hagen och jag kan mina växter där. Men just nu orkar jag inte.
Gossen Ruda
Peanuts! biggrin.gif Gulbrokigt slåtterfly, Ectypa glyphica. Äggen läggs bl.a. Trifolium, Medicago, Melilotus.
amaira
Tackar tackar Ruda! *lyfter på hatten och bugar*

Bladet hon lägger äggen på, är varken klöver eller ... klöver eller klöver laugh.gif .

(Trifolium = "tre blad" = klöverväxter
Medicago = lusern-arter
Melilotus = sötväpplingar.

alla tre sorterna kallar jag ibland enkelt för "klöver")

Däremot växer det gott om klöver där hon lägger sina ägg, så larverna kommer att finna sin värdväxt lätt.
Jag kommer inte på vad det är för växt hon lägger på. Kanske är det ett blad av smörblomma... Ska lösa problemet i morgon
biggrin.gif
amaira
Tack en gång till Ruda, för henne hade jag aldrig lyckats med att bestämma själv!

Bladet hon lägger äggen på, tillhör en kummin!
Vilket av alla kumminblad det är däremot, hittar jag aldrig igen biggrin.gif . Vitklöver och kärringtand växer i mängd bland kumminen.

Dålig bild på en kumminplanta. Vid ett snabbt ögonkast ser den ut som en hundkex, men den är mycket mindre. Och så kommer ju de goda kummin-fröna snart, som är så goda att gå och tugga på.

Gulbrokigt slåtterfly ... Hon är kvar idag också, hon bor där på ängen i hagen, har hon sagt till mig. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon