Full version: Mycket siffror ...
amaira
I rosenbusken fanns igår en nykläckt flock bebisar. Svårt att fota denna "krälande hög", här syns en liten del av ytterkanten

Idag är de borta ohmy.gif . Har väl gett sig ut i världen för att söka äventyr kan jag tänka. (eller mat sleep.gif ).

Och så den här vackra - men ettriga - fjortonprickiga saken, med det långa latinska namnet Calvia quattuordecimpunctata *puh jag kom igenom hela namnet*.

"Ettrig" för att den bara biter mig smile.gif , och fjortonprickig nyckelpiga är det.
Rossi
Häftigt!
pejori
DET VAR EN LÄCKER BILD!!!!!!!! smile.gif smile.gif
vilka söta bäbbar du hittade wub.gif wub.gif
Airamya
Nämen vicken söt piga!! Den påminner om ett schackbräde! wub.gif
Gossen Ruda
Möjligen då att det enligt min bok bara är enkel-t: Calvia quatuordecimpunctata. Men vad som är rätt har jag ingen aning om, jag är inte så bra på latin. rolleyes.gif
groowymama
Oj oj så underbart med alla småttingarna wub.gif
amaira
CITAT (groowymama @ 15-06-2005, 20:05)
Oj oj så underbart med alla småttingarna wub.gif

Ja, visst är det! wub.gif Är man förtjust i barn, så är man wub.gif sleep.gif .

Schackbräde, Airamya, jaa laugh.gif precis vad jag själv tänkt! Där kan man spela schack!!

CITAT
Möjligen då att det enligt min bok bara är enkel-t: Calvia quatuordecimpunctata. Men vad som är rätt har jag ingen aning om, jag är inte så bra på latin.
Och jag vill ha två t och ett R också! För "quattro" betyder FYRA på ... på ... "nåt"...
Och "deci" betyder tio, punctata är säkerligen "punkter" då. "Fjorton punkter/prickar" biggrin.gif

Här kommer en till. Vad den heter vet jag inte än. Antingen hinner ni - eller jag - först med artbestämningen rolleyes.gif .

Och så "en gammal bekant", den tjugotvåprickiga nyckelpigan, Psyllobora vigintiduopunctata *puh igen* Det är inte små korta namn de har precis...

amaira
Den okända pigan var en fjortonfläckig.

Jodå, det är rätt, inte fjortonprickig utan fjortonfläckig nyckelpiga. blink.gif wacko.gif
Det latinska namnet har jag däremot inte än.
Gossen Ruda
Man behöver inte krångla med latinska räkneord, det går bra med 14-guttata. Fast släktet kan jag inte.

Tillägg: Hittade den i en bok. Calvia quatourdecimguttata.
yla
tur dom inte själva vet vilka namn dom har hehe
fina bilder iallafall
tongue.gif
Exotic
Tjugotvåan blev jag allt lite kär i wub.gif wub.gif
Söt som socker ...härliga bilder som vanligt amaire rolleyes.gif
amaira
CITAT (Exotic @ 16-06-2005, 00:15)
Tjugotvåan blev jag allt lite kär i  :wub:  :wub:
Söt som socker ...

...eller sur som en citron... biggrin.gif biggrin.gif

Åh ... tack för siffer-alternativet Ruda! *torkar svetten ur pannan*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon