KåWe
hejhej alla!

är det fel det jag fått för mig att summer snow klarar sig ypperligt i kruka året runt? alltså inte behövs tas in för övervintirng.....
jag bor i zon 3.
måste den skyddas för vinterfukt om den står ute i kruka?

har läst på flera ställen nu i vår att just småblommiga klematis går bra att låta bo året om i kruka ute, medan de storblommiga är kinkigare...hmmm det var ju typiskt att de tidningarna kom i min väg EFTER det att mina två storblommiga, nödflyttade klematis stått i STORA kärl ute i vinter...och tvärdött.. sad.gif ( hagley och nelly moser)

artiklarna jag läst har tagit upp en mängd olika småblommiga, men ingen har nämt just summer snow.

solvarma hälsningar från kicki i roslagen
Lena N
Kan bero på att Summersnow blir STOR. Plantan alltså, blommorna är små men många.

Kan kanske fungera med odling i stor kruka. Om rötterna inte får så stort utrymme blir kanske det ovanjordiska inte heller så stort som på friland.

Någon som provat? unsure.gif
kristerh
Jag har haft summer snow i stor kruka tidigare när jag bodde i lägenhet och den klarade sig alldeles utmärkt, bor i zon 2-3, men som sagt den växer kraftigt.
krister
KåWe
hej

jag har "jättestora" kärl där de andra klematisarna bodde....hm..hur stora kan de vara? *grubbla*....minst 50cm höga och 60cm diameter... nåt åt det hållet.
hagley bodde i en sådan och svingade sig upp runt en björkstam. (med hjälp av grönt hönsnät) det var sååå läckert..men det var förra sommaren det.

egentligen tycker jag att tex blå alpklematis är finare än summer snow, men ss kan ju vara så imponerande i sin mängd vita blommor....tyckte nog det skulle vara läckert mot björken och syrenhäcken brevid.

åh....att man måste bestämma sig....
/k
**Helene**
För två veckor satte jag min Summer Snow i en kruka mot en gul tegelvägg, det ska bli spännande att se vad det blir av det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon