Maria i Helsingborg
Jag kom förbi en granne i området och där stod en blomma jag aldrig sett förut. Grannen kom ut och kunde tyvärr inte säga mig vad blomman hette men hon kunde ge mig några exemplar med hem! smile.gif

Nu är plantorna installerade och jag sitter vid datorn och försöker "matcha". På ett ställe läser jag om blommans egenskaper att ta över helt om man inte håller den i schack.
Är den kanske i det närmaste ett ogräs?? huh.gif
Jag som tycker den är så fin och lyser upp.....

Rossi
Maria! Ja, det är en rödfibbla och ja den är ett ogräs! Vad du än gör - plantera den inte i din trädgård! Vi har fullt sjå att hålla den borta från gräsmattan. Den sprider sig och är hemsk!

Bara ett gott råd .....
Maria i Helsingborg
Åhhhhhh......så jäkla ledsamt. Den är ju jättefin

*funderar&klurar*

Nu går jag ut, gräver upp den och sätter den på en plats där den gör minst skada - en av ytter-rabatterna (en bit från trädgården).
Rossi
Ja, det är den ju i och för sig men den är bara för mycket. Vi har haft ett speciellt ställe i hörnet av gräsmattan där den har huserat (hur den kom dit vet jag inte) men idag såg jag en mitt ute i gräsmattan. sad.gif Trots att jag knipsar av blommorna så fort jag ser att de lyser röda och försöker gräva upp hela växten så går det i princip inte att hejda dess framfart. Den bildar hela mattor i gräsmattan.
Rossi
Ps. Kanske är det så att vi har optimala förhållanden för den här hos oss. Det kanske inte är så överallt? Du kan ju höra med din granne hur den beter sig där?

Jag var ju bara tvungen att varna i alla fall. I all välmening. smile.gif
Maria i Helsingborg
I grannens ytterrabatt står den och trängs med ett antal växter som också är av det ettriga slaget. Jag vet inte om hon har den i sin trädgård.
Nu är den i alla fall flyttad och den får gärna ta för sig där den är nu........tror jag. Man vet sällan hur det blir förrän efteråt wink.gif

CITAT
Jag var ju bara tvungen att varna i alla fall. I all välmening.

Jag är tacksam.

Glöm nu inte Gröna Rum! smile.gif
Gossen Ruda
Jag har inga problem med rödfibblan men hos mig växer den mest där det är näringsfattigt. Sen finns det ju Roundup. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon