Full version: Vresrosbeskärning
Gits
Hej alla kloka trädgårdsmänniskor! Jag är trädgårdsnovis, och har en vresrosbuske som är cirka 1,5 meter hög och nog bör beskäras. Den är några år gammal, inte så många, kanske fem... När och hur ska jag tackla den? Grenarna är mycket taggiga och spikraka, de grövsta är väl 1,5 cm i diameter. Ska jag ta ner de grövsta helt, eller kapa en bit? Hu, jag är så rådvill...

Hälsar Gits
Åsa, mälardalen zon 2
Är den bara runt 5år så behöver du nog inte göra någon drastisk föryngringsbeskärning. Det kan räcka med att ta bort några grova grenar nere vid marken ifall den börjar se tät och risig ut. Skulle du i framtiden vilja göra en total föryngring så brukar vresrosor kunna kapas ned helt till 1-2dm ovanför marken.

Är det en vresros som blommar kontinuerligt under större delen av sommaren så brukar det vara en ros som blommar på årsskotten så då kan man få blom även om man skulle beskära hårt. Är det en ros som blommar under en kortare tid så blommar den troligtvis på fjolårsskotten, klipper man en sådan ros hårt kanske man inte får någon blomning sommaren efter klippningen.

Rosor klipps på våren då björken har musöron så än dröjer det lite innan man kan ge sig ut och klippa i rosbuskarna.
Gits
Tack snälla Åsa! Ska jag knipsa av de gamla resterna av nypon och rosor, eller finns det risk att jag skadar kommande blomanlag?

Undrar nybörjaren Gits
Åsa, mälardalen zon 2
Det går bra att putsa bort gamla blommor/frukter + sådant som inte ser friskt ut.
Hannele
Gamla vresrosor kan bli fina som uppstammade också.
Gits
Hej Hannele!

Det skulle jag gärna vilja höra mer om! Jag har en annan vresros som bara består av två pinnar som liksom kommit upp en halvmeter bredvid den där andra som jag ska beskära nu. Kan jag välja ut en av de grenarna och börja stamma upp? Men då ska jag kanske flytta den, så att den står mer solitärt?

Nyfikna hälsningar från Gits
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon