Full version: Jordgubbslandet
amaira
Förrförra hösten planterade jag ett nytt jordgubbsland.

Förra sommaren såg det ut såhär:

Bilden finns i mitt album, med denna text under:

CITAT
Härinunder finns ett jordgubbsland... Kanske gör jag nåt åt det hela till nästa år ... I år njuter jag för mycket av "som det blev". (Kornvallmo och gurkört)

Ja, NU är det "nästa år".
Eftersom jag ääälskaaar jordgubbar, bestämde jag mig i våras för att göra nåt. Trodde jag skulle få ett hästjobb!

Grävde bort några små brännässlor i våras. Ryckte bort några gråbo och ett par grästuvor. Tänkte, att ojojoj jag måste göra något - men har inte kommit mig för. Tänkte täcka eller nåt.

Men! Jordgubbslandet har tagit mig med ÖVERRASKNING!! wub.gif wub.gif biggrin.gif

Vildvuxet, javisst. Inga raka led här inte. Ganska tätt växer frodiga tuvor - och kväver ALLT annat! Blommar gör de också. Blommar, blommar, blommar. Sätter bär - och blommar mera.

Inga är mogna än, det är för tidigt, men OJ vad jag kommer att få jordgubbar!!! wub.gif wub.gif

Det var tydligen alldeles rätt, att låta dem växa till sig i lugn och ro, i skyddet av ettåriga blommor som gurkört och kornvallmo och några till, som förutom skyddet, bevarade fuktigheten åt dem, och höll rotogräs på avstånd. I år är ettåringarna "borta". De vill gärna komma upp som frösådd, men får varken ljus eller utrymme under jordgubbsplantorna.

wub.gif biggrin.gif
fruberglund
Mina har stått i mycket ogräs ända tills nu i juni (dock inte så vackra som dina) och jag har också massor med blommor...mycket mer än vi nånsin haft.

Jordgubbar räcker bara i 3 år...släng er i väggen alla ni som säger så... biggrin.gif
amaira
CITAT (fruberglund @ 15-06-2005, 23:03)
Jordgubbar räcker bara i 3 år...släng er i väggen alla ni som säger så... biggrin.gif

Åh vad skönt att jag slipper slänga mig i väggen huh.gif wub.gif wub.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon