Annlo
Alla (två på våra svenska kanaler!!) trädgårdsprogram borde göra året efter reportage hos alla som dom gör om trädgårdar åt!

Sitter alltid och undrar hur den ser ut nästa år eftersom det är nyplanterat när de filmar...
En rabatt hinner ju utvecklas mycket på ett år!! sleep.gif

Och man är ju av den nyfikna sorten... biggrin.gif
Helen B
Jag har ochså tänkt på det! Det skulle vara intressant att se hur växterna har klarat sig under vintern och hur mkt de har växt.
Dzad
Ja... och intressant att se om trädgården verkligen ser ut som den gjorde efter programmet! Vill man ha någon annan att göra om hela ens trädgård kanske man inte har så mycket ork att ta hand om den sen heller.
Tycker själv, speciellt det där programmet i TV4, att trädgårdarna ibland bara blir annorlunda efter omgörningen. Inte definitvit finare. Ibland tycker jag de blir fula och konstgjorda. smile.gif
Annlo
CITAT (Dzad @ 15-06-2005, 21:27)
Ja... och intressant att se om trädgården verkligen ser ut som den gjorde efter programmet! Vill man ha någon annan att göra om hela ens trädgård kanske man inte har så mycket ork att ta hand om den sen heller.
Tycker själv, speciellt det där programmet i TV4, att trädgårdarna ibland bara blir annorlunda efter omgörningen. Inte definitvit finare. Ibland tycker jag de blir fula och konstgjorda. smile.gif

Ja om inte annat så kan jag tycka att de bli opraktiska... rolleyes.gif

Till exempel en rundel med grus mitt i gräsmattan plus en liten teling som garanterat kommer att kasta dom på gräsmattan (är dom inte gjorda för det??? blink.gif laugh.gif ) och sen är det "rassel och pling" = en gräsklippare mindre... wacko.gif
dragonbeauty
Ja tv4:s trädgårdsprogram är inte så kul, det håller jag med om! I dessa odlingstider borde det komma fler o bättre program tycker man.. Det är ju verkligen "inne" att odla! tongue.gif
Fredi
Det hade varit mycket roligt att se hur trädgården ser ut ett år senare. BBC gjorde det i Ground Force om jag inte minns fel och det var mycket intressant att se förfallet i vissa trädgårdar.

Annars tycker jag att programmen i Sverige är för hafsiga ibland. Jag skulle vilja se lite längre reportage och mer detaljerade tips.
MrNorth
Jag har nog skrivit om mitt missnöje med de svenska programmen i en o annan tråd. Speciellt äntingen trädgård tycker inte inte om, mest pga att det går för fort, mycket av det man gör saknar mening och funktion. Mycket ser "halvfärdigt" ut och man utnyttjar inte de klassiska metoder som finns (exempelvis tvingat perspektiv som utnyttjas mycket i japanska trädgårdar för att göra en liten yta större... istället tar man in grävskopan och tar bort en massa fina buskar... känns väldigt "grovt" och inte speciellt proffsigt.

Mycket hafsverk blir det också. Och nästan INGA detaljer och tips. För mycket flams och trams, jag vill se ett faktaprogram ingen dokusåpa.

Programmet skulle nog bli bättre om en av programledarna var landskapsarkitekt och att man fick se hur denne tänkte INNAN den där trädgårdsmästaren går in och börjar riva i saker och ting. För oftast förklarar man inte vad man ska göra utan bara sätter igång lite här och där...

Och som sagt, längre program... äntligen trädgård är väl 30 min - reklam 10 minuter... 20 min är kvar. Säger sig självt att det inte kan bli annat än hafsverk....

Jag höll på att trilla av pinnen av skratt när man i ett avsnitt skulle "förfina" ett plank. Först så satte han upp nån (i mina ögon ful) skärm och kallade den för japansk. Bara detta är helgerån. Senda kom det upp ett lakan av det hemskaste tyg jag sett. Det enda han lyckades med var att förfula planket ytterligare. sad.gif

/Henrik
Rossi
CITAT (Dzad @ 15-06-2005, 21:27)

Precis vad jag också tänker!
Rossi
CITAT (MrNorth @ 16-06-2005, 08:45)
Jag höll på att trilla av pinnen av skratt när man i ett avsnitt skulle "förfina" ett plank. Först så satte han upp nån (i mina ögon ful) skärm och kallade den för japansk. Bara detta är helgerån. Senda kom det upp ett lakan av det hemskaste tyg jag sett. Det enda han lyckades med var att förfula planket ytterligare. sad.gif

Ha, ha! Skönt att höra att det inte bara var jag som tänkte så!

Ibland känner jag mig som en gammal sur motvallskärring när jag ser de här programmen! Jag är alldeles för praktisk och jordnära för vissa av deras bravader.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon