Jag har nog skrivit om mitt missnöje med de svenska programmen i en o annan tråd. Speciellt äntingen trädgård tycker inte inte om, mest pga att det går för fort, mycket av det man gör saknar mening och funktion. Mycket ser "halvfärdigt" ut och man utnyttjar inte de klassiska metoder som finns (exempelvis tvingat perspektiv som utnyttjas mycket i japanska trädgårdar för att göra en liten yta större... istället tar man in grävskopan och tar bort en massa fina buskar... känns väldigt "grovt" och inte speciellt proffsigt.
Mycket hafsverk blir det också. Och nästan INGA detaljer och tips. För mycket flams och trams, jag vill se ett faktaprogram ingen dokusåpa.
Programmet skulle nog bli bättre om en av programledarna var landskapsarkitekt och att man fick se hur denne tänkte INNAN den där trädgårdsmästaren går in och börjar riva i saker och ting. För oftast förklarar man inte vad man ska göra utan bara sätter igång lite här och där...
Och som sagt, längre program... äntligen trädgård är väl 30 min - reklam 10 minuter... 20 min är kvar. Säger sig självt att det inte kan bli annat än hafsverk....
Jag höll på att trilla av pinnen av skratt när man i ett avsnitt skulle "förfina" ett plank. Först så satte han upp nån (i mina ögon ful) skärm och kallade den för japansk. Bara detta är helgerån. Senda kom det upp ett lakan av det hemskaste tyg jag sett. Det enda han lyckades med var att förfula planket ytterligare.
/Henrik