Maria R
Hej på er!
Jag ska anlägga en köksträdgård där det idag är gräsmatta. Vilka är era bästa tips på hur man går tillväga för att få en odlingsbar yta redan nästa säsong?!
Hälsningar Maria R
KURT
Gräv upp grässvålen och fyll ev på med mullrik jord, försök gärna hinna odla något redan denna säsong, själva odlingen kommer att förbättra jordens struktur. Om man av någon anledning inte kan gräva upp grässvålen, så kan man lägga markduk på gräset och lägga någon form av ram (tex en pallkrage. Som man sedan fyller med jord och odlar i.
Maria R
Jag har hört nåt om att man kan slänga ut en massa potatisar på den yta som man vill börja odla upp. Kommer emellertid inte riktigt ihåg arbetsgången: skulle man gräva upp grässvålen, lägga potatisarna under, vända på gräset så att rotsidan kommer upp? Eller skulle man lägga potatisarna direkt på gräset utan att gräva innan och täcka med halm? Och så blir det rellativt lättgrävt till hösten? (av potatisarna blir det inte nån skörd att räkna med utan de syftar mer till att ge jorden struktur.)

Eller ska man kanske så ut en massa gröngödslingsfrön i vänd grässvål?

Täntke få tag på nåt traktorlass med brunnen gödsel - ska detta läggas ut under hösten eller är det bättre till våren?

Hälsningar Maria R
KURT
CITAT (Maria R @ 16-06-2005, 10:16)
Jag har hört nåt om att man kan slänga ut en massa potatisar på den yta som man vill börja odla upp. Kommer emellertid inte riktigt ihåg arbetsgången: skulle man gräva upp grässvålen, lägga potatisarna under, vända på gräset så att rotsidan kommer upp? Eller skulle man lägga potatisarna direkt på gräset utan att gräva innan och täcka med halm? Och så blir det rellativt lättgrävt till hösten? (av potatisarna blir det inte nån skörd att räkna med utan de syftar mer till att ge jorden struktur.)

Eller ska man kanske så ut en massa gröngödslingsfrön i vänd grässvål?

Täntke få tag på nåt traktorlass med brunnen gödsel - ska detta läggas ut under hösten eller är det bättre till våren?

Hälsningar Maria R

Man brukar rekommendera potatisodling pga att den är en tålig växt och pga att det då inte växer något ogräs där (potatisblasten skuggar och det är lätt att rensa). Men egenligen kan man odla vilka växter som hellst, ärväxter kan ju vara bra eftersom de är kvävefixerande .
rosita
Om jag minns rätt så är det så här: Man kan lägga sättpotatis direkt på gräset och täcka med 40 - 50 cm halm. Det blir potatis under halmen, enkelt att skörda. Gräset kvävs och efter skörden är det bara att gräva, men jag minns inte om man ska ta bort halmen eller gräva ner den. unsure.gif
SaraS
Jag skulle nog djupgräva för att få slippa rensa kvickrot. Gräv en ruta ca 40*40*40, lägg gräset+ jord åt sidan. Sen gör du nästa ruta, och då lägger du grässvålen nedåt i ruta ett och fyller på med jorden. Från ruta tre lägger du svålen+jord i ruta två. osv. Sista rutan lägger du gräs+jord från ruta ett. Du kan också gödsla samtidigt. Gör du så här så blir jorden fin och lucker och gräset kvävs under all jord och blir fint jordförbättringsmedel! Maskarna blir mycket lyckligare än om man kväver!
jåj
Ett förslag för den late ...
Bygg en ram på gräsmttan 10 - 15 cm hög, fyll på med köpejord som är ogräsfri köp massor av purjolöksplantor (förodlade i box) och plantera.

Purjolöken har djupa rötter och kan stå länge på hösten.

Är gräsmattan full med massa besvärligt ogräs så täck med ett tjockt lager tidningspapper inna du lägger på jorden, men då passar inte purjolök.

Kanske en box med slingerkrasse som får täcka jorden och hålla ogräset borta.

JÅJ
Maria R
hej på er och tack för era svar!
Det lutar mot att det blir djupgrävning och berikning med brunnen gödsel, det känns som att det blir bäst så. hoppas att det inte är så många rotogräs, fast i gräsmatta som klipps kanske det finns sååå många ogräs (maskros och tistlar kan det nog finnas men jag är luttrad från odlingslotten som är insnärjd i åkervinda!)
Återkommer med rapport vad det lider!
Hälsningar Maria
Lena
Jag gräver aldrig bort grässvålen det är för jobbigt, lägger ut tidningar , blöter dem först i en balja, lägger jord ovanpå , hur mycket beror på vad jag ska plantera. Om jag planterar rosor och andra djupväxande växter, så gör jag bara hål i tidningslagret.Papperet håller rotogräs borta tills det dött.

Lena zon 4
kerstin z5-6
Köksodling blir dessutom bättre av ett varmt upphöjt läge -skulle aldrig lägga energi på djupgrävning .. , laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
men det är jag det -jag odlar allt i upphöjt läge numera smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon