Gossen Ruda
Jag har syndat fast kanske inte på samma sätt som Paul Jones sjöng om. Jag har hällt myrmedel på en myrstack ute i naturen. Orsaken till denna handling var att myrorna har byggt sin stack just där traktens bästa boplats för vildbin och grävsteklar är belägen. Med myrorna som grannar lär det inte bli några bon där så därför inhandlades myrmedel när övertalningsförsöken misslyckats. That´s life. And death.

wolkenkrabber
gullit, annars brukar myrstackar bli bra brasor
Gossen Ruda
Möjligt ,men jag tror inte det är en bra idé att göra upp brasor alldeles utanför staketet till Shells raffinaderi.

Det räcker med att ett ånglok som chartrats av Volvo en gång startade en brand som spred sig in på raffets område. Det var panik hos räddningstjänsten den gången. laugh.gif
pejori
CITAT (Gossen Ruda @ 15-06-2005, 22:08)
Möjligt ,men jag tror inte det är en bra idé att göra upp brasor alldeles utanför staketet till Shells raffinaderi.

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif nej. det är nog ingen hit nej laugh.gif laugh.gif laugh.gif
där kan man snacka om fuktiga handdukar och ättika laugh.gif laugh.gif laugh.gif
och så är det synd om myrorna, det blir så hett om benen på dom wink.gif
Blomstertanten
CITAT (pejori @ 15-06-2005, 22:33)
och så är det synd om myrorna, det blir så hett om benen på dom wink.gif

Myrstackarna !

Hett om öronen menar du väl ? sleep.gif
Fenja
CITAT (Blomstertanten @ 15-06-2005, 22:57)
Hett om öronen menar du väl ? sleep.gif

Snälla Blomstertanten, lova att fota myrorna med öron, jag vill väldigt gärna se dem!! tongue.gif wub.gif
Mvh
Fenja
pejori
jag med biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif
groowymama
Stackars myrorna sad.gif
Gossen Ruda
Jag har nu gjort återbesök på brottsplatsen. Inte en stackmyra i sikte. Däremot såg jag ett par flygande insekter som troligen var grävsteklar. Dessutom fanns det i sluttningen flera nygrävda bon av andra grävsteklar eller bin. Sånt såg jag inte tidigare så operationen tycks ha lyckats.
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 20-06-2005, 21:49)
Jag har nu gjort återbesök på brottsplatsen. Inte en stackmyra i sikte. Däremot såg jag ett par flygande insekter som troligen var grävsteklar. Dessutom fanns det i sluttningen flera nygrävda bon av andra grävsteklar eller bin. Sånt såg jag inte tidigare så operationen tycks ha lyckats.

Det låter bra tycker jag. Stackmyrorna brer ibland ut sig något hiskeliga.

I skogen här har samma myrstackar funnits i minst femtio år! Utom en som dom övergav förra året av någon anledning jag inte förstår, och började på ny kula sju meter längre bort. Myrvägen däremellan var verkligen en autostrada, men enkelriktad!!

Ofta utökar de stack-systemen, men denna gamla stack var totalövergiven.

Närmare gården har de på senare år försökt invadera även MINA marker, dvs husen och trädgården. Då säger även JAG stopp sleep.gif . Ibland med ganska hårdhänta metoder...

Då håller de sig borta ... ett år... (om jag har tur).

Det senaste är att de har invaderat en pion på gårdsplanen! Svartmyrorna har fått ge sig av, och de aggressiva skogsmyrorna vaktar ilsket i samlad tropp över varenda knopp på den stora gamla luktpionen.
En av dem bet lillflickan i fingret! mad.gif
Så vi kommer snart att ukämpa en revisstrid igen...

I skogen både får och SKA de vara, det är deras revir, de var där först. (långt före mig) Men husen och gårdsplanen är mina, med arvsrätt, så det så!
KURT

Borde inte steklarna vara lika känsliga för myrr som myrorna?
Berith
På tal om ingenting nästan... Igår såg jag en hiskeligt stooor svart myra. Vad var det?? ohmy.gif
amaira
Större än stackmyran?
Hästmyra!

Större än vanlig svartmyra, men mindre än stackmyran? Antagligen en hona av den svarta myran.
Berith
Större än.... mindre än... Skitstor var den! Säkert ett par cm. unsure.gif
Gossen Ruda
CITAT (KURT @ 21-06-2005, 07:19)

Borde inte steklarna vara lika känsliga för myrr som myrorna?

Jovisst, det gäller att vara försiktig med var man pudrar. Det stod tom speciellt på burken att bin är känsliga. Sen är det en avvägning, utan baythioneringen hade inga steklar alls haft en chans.
amaira
CITAT (Berith @ 21-06-2005, 07:58)
Större än.... mindre än... Skitstor var den! Säkert ett par cm.  :unsure:

Skitstor biggrin.gif biggrin.gif Okej - det var en hästmyra.
Det är de skit-största myrorna jag känner till laugh.gif

hästmyrebild
De äter inte trä, men de bor i trä.
Berith
Japp! En sån var det, nästan till och med sååå stor! ohmy.gif wub.gif
pisanggoreng
CITAT (Gossen Ruda @ 15-06-2005, 21:53)
Jag har syndat fast kanske inte på samma sätt som Paul Jones sjöng om. Jag har hällt myrmedel på en myrstack ute i naturen. Orsaken till denna handling var att myrorna har byggt sin stack just där traktens bästa boplats för vildbin och grävsteklar är belägen. Med myrorna som grannar lär det inte bli några bon där så därför inhandlades myrmedel när övertalningsförsöken misslyckats. That´s life. And death.

Jag tycker man kan nöja sig med att (försöka) tämja naturen i sin egen trädgård... wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon