Den är nyinköpt och efter ett par dagar i kruka (nu är den planterad) så såg den ut såhär. Vad har hänt med den? Torkskada kanske?
violina
16-06-2005, 06:51
Jag råkade också ut för det när jag planterat min och jag inbillade mig att den blivit bränd av solen. Stod i växthus när jag köpte den och så rätt ut i min rabatt.... tålmodig som man är. Ingen avhärdning här inte.
Big Gardener
16-06-2005, 07:54
Det är med största sannolikhet precis som du säger, en torkskada. Rotrelaterad. Roten har inte möjlighet att försörja hela plantan med vatten när den är nyplanterad. Även om den är planterad från kruka suger omkringliggande jord gärna upp fukten från den jord som följer med roten. Därför är det så viktigt med kontinuerlig stödbevattning till nyplanterade växter.
Lönnen är också ganska känslig för starkt solljus. Bladen bränns lätt eftersom bladen inte kan transpirera ordentligt om det inte finns tillräckligt med vatten.
fruberglund
16-06-2005, 11:58
Tack för svar!
Hoppas på att den blir finare nästa år istället då den etablerat sig ordentligt
MrNorth
16-06-2005, 12:18
Jag har köpt 4 acer palmatum av olika släkte och råkat ut för samma sak på alla dem, första året, trots jag vattnat varje dag... men året efter kommer de och blir jättefina!!!
/Henrik
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.