fruberglund
15-06-2005, 22:44
Ikväll tog vi en tur med bilen och åkte en runda som vi inte brukar åka. Den här vackra utsikten bjöds vi på då

Sjön längst fram är Landsjön som ligger i Kaxholmen en liten bit utanför Huskvarna. I bakgrunden ser man Vättern.
En kåk med den här utsikten skulle jag inte säga nej till

mamamaggan
15-06-2005, 22:54
Vilken härlig bild!
Där skulle man som sagt var ha en kåk.
Tycker att landskapet på Vätterns västra sida ( inte din?) är helt underbart. Har åkt mycket där för jobbets skull och ibland tar min man och jag den vägen när vi ska neråt " södern" även fast det tar lite längre tid bara för att få njuta av utsikten.
*Felix matte*
15-06-2005, 22:58
Tyckte bara att det var sååå häftigt att stå på stranden i Jkpg och se bilarna åka i Huskvarna... just då när jag stod där så var vattentemperaturen inte så värst lockande men svärson... han tog sig ett dopp
groowymama
16-06-2005, 11:16
Ljuvligt vackert
Mycket vackert och stämningsfullt!
Bambis vän
16-06-2005, 15:43
Vad kul att få se sin favoritutsikt! Jag har växt upp på andra sidan Landsjön, strax utanför bilden till höger. Man kan inte tro att Landsjön ligger 53 meter över Vätterns yta när man ser den här bilden, men så sägs det vara.
Tack för titten, frun!
Gossen Ruda
16-06-2005, 16:59
Vättern 89 meter, Landsjön 145,4 meter över havets medelnivå.
Utefter Landsjöns sydöstra strand gick en gång en smalspårig(600 mm) järnväg som hette Jönköping-Gripenbergs Järnväg. Det nådde dock aldrig Gripenverg utan stannade i Vireda. Öppnades i etapper från 1894 till 1900. Nedlagd 1935. En av landets 6 banor med den spårvidden som hade reguljär persontrafik, ganska tät sådan också tidvis.
fruberglund
16-06-2005, 18:30
CITAT (Bambis vän @ 16-06-2005, 16:43)
Vad kul att få se sin favoritutsikt! Jag har växt upp på andra sidan Landsjön, strax utanför bilden till höger. Man kan inte tro att Landsjön ligger 53 meter över Vätterns yta när man ser den här bilden, men så sägs det vara.
Tack för titten, frun!
Varsågod, var så lite så
Vart exakt bodde du?
Tack för den roliga extra informationen om järnvägen Gossen...sånt är alltid kul att veta om
Bambis vän
16-06-2005, 19:24
[QUOTE=fruberglund,16-06-2005, 19:30]
Vart exakt bodde du?
Säby Gård - fast det var för över 20 år sedan. Har badat i Landsjön under hela min barndom.
ninnisky
16-06-2005, 20:12
Jättefint, fruberglund! Som ett vykort!
fruberglund
16-06-2005, 22:03
CITAT (ninnisky @ 16-06-2005, 21:12)
Såååå vackert.... Körde "gamla vägen" mellan Gränna och Jönköping i måndags kväll :D :D och undrade lite smått var ditt hus ligger, FruBerglund. Landsjön har jag också badat i många gånger för sådär mer än 50 år sen

:D
Bor inte längs "gamla vägen" (gamla E4:an är det ju) utan ett par minuter från E4:an när man har svängt av motorvägen. Men om man åker gamla vägen och svänger av mot Hillinge så kommer man till oss till slut

Bambis vän - känner igen namnet men kan inte placera det för tillfället.
netaave
18-06-2005, 21:39
Det är otroligt fint runt hela Vättern, vi hade ju förmånen att få vara där några veckor i fjol.
Det pratas mycket om utsikten runt Gränna, men västra sidan går inte av för hackor den heller.
Jag är väldigt förtjust i både Karlsborg och Hjo, till Hjo ska vi senare i sommar.
zaaritha
18-06-2005, 21:59
"Till Hjo"........???
Vad ska ni göra här? Jag menar--förstås--vem ska ni besöka?
zaaritha
18-06-2005, 22:01
Ber om ursäkt, det lät ju dumt!!!!
Jag bara tycker att Hjo är vackert, men--man blir "hemmablind"............
netaave
18-06-2005, 23:44
Först och främst ska jag besöka Guldkrokens "röda stuga", sen ska vi bara vara i trakterna ett par dar om vi får nån stuga eller rum. Semester!
Ska absolut till Karlsborg någon dag också Forsvik ev åka en tur på kanalen. Bara vara.
Var meningen vi skulle passera på väg till Göteborg men planerna ändrades.
Nu far vi norrut på måndag i stället och kommer till dina trakter i slutet av juli.
Vi kanske kan ta en fika? Vi var på nåt mysigt fik förra året. Minns inte namnet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.