Full version: Underbar syren
fruberglund
Kunde bara inte motstå när jag såg den här på plantskolan...fick habegär direkt smile.gif

Tror den hette "Purple sensation"

Doftar inte lika mycket som vanlig bondsyren men vad gör det när den är så vacker smile.gif

Maria i Helsingborg
WHAO! En sådan syrén har jag aldrig sett förut. Vill gärna ha rolleyes.gif
fruberglund
CITAT (Maria i Helsingborg @ 15-06-2005, 23:49)
WHAO! En sådan syrén har jag aldrig sett förut. Vill gärna ha rolleyes.gif

Kan tyvärr inte dela med mig av några rotskott smile.gif

Det är tydligen en helt ny sort som är "microodlad" eller vad det hette, alltså inte ympad på bondsyren och skjuter därför inga rotskott sad.gif

Kanske bra för mig men tråkigt att man inte kan dela med sig till andra.

Men det är klart...de vill väl sälja fler istället för att folk hämtar hos varann.
Blomstertanten
Verkligen läcker ! wub.gif

Är doften väldigt svag jämfört med bondsyren ?
Vill så gärna ha syren men eftersom jag är allergisk mot doften så har det inte varit att tänka på. Hittills i alla fall ! smile.gif
Ewa L
Jättefin! Hade funderat på att ha en Syrén i kruka på terrassen, men tvekat just med tanke på att doften är så stark och det vill jag inte ha där.

Blir denna lika stor som vanlig Bondsyrén.

(Även om den inte skjuter rotskott kan du ju ta sticklingar. Som intresset verkar har du snart tjänat in kostnaden på den. biggrin.gif )
fruberglund
CITAT (Blomstertanten @ 16-06-2005, 07:27)
Verkligen läcker !  :wub:

Är doften väldigt svag jämfört med bondsyren ?
Vill så gärna ha syren men eftersom jag är allergisk mot doften så har det inte varit att tänka på. Hittills i alla fall !   smile.gif

Jag tycker inte den doftar mycket alls men lite luktar den. Fast inte så det sticker i näsan, man måste böja sig ner och lukta på blomman för att känna något.

Den hette visst bara "Sensation" såg jag idag smile.gif

Vet inte hur stod den blir...återstår att se smile.gif Men det går väl att hålla både den och vanliga syrener nere genom beskärning?
Ullet
Vilken läckerbit! Väcker absolut mitt habegär!Hur är det med härdigheten?
fruberglund
CITAT (Ullet @ 16-06-2005, 20:06)
Vilken läckerbit! Väcker absolut mitt habegär!Hur är det med härdigheten?

Som vanlig bondsyren sa hon...zon 4 skulle den klara i alla fall (vet inte vad det är för zon på vanlig syren).
Ullet
Bondsyrenen går väl längre än så el är det den ungerska? *kommer inte ihåg* Syringa vulgaris finns i Lycksele (hemstaden) o det är mellan zon 6-7 på spridda ställen. Borde gå här alltså. *måste köpa, måste köpa* wink.gif wink.gif wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon