*16 kvm stor balkong!*
Hej!
Sådde om ipomea fröer efter att första skörden gick åt skogen...
Råkade glömma den ute en natt och sen var den borta.

Sådde en ny och den växte på bra. Tog ut den i förrgår för att börja avvänja den ute.
20 grader plus och skuggat läge. Blåste lite men dom stod skyddat....
Redan efter en timme så var några lite avbrutna längst upp? Och några var "förtvinade" ( konstig förklaring hoppas att ni fattar ) längst upp mot bladet.

Då fick den stå inne och nu tycker jag att varje dag som går så skrumpnar det bara ihop mer och mer. Precis längst uppe vid hjärtbladen...
Så hälften i lådan består av små små vita pinnar. Jättesnyggt.. NOT!!

Så nu behöver jag nått snabbväxande klätter för att täcka mitt fönster på balkongen mot grannen.
Ska kunna få plats i en vanlig blomlåda.
Och luktärtor är jag "allergisk" mot.

Nån som har nått bra tips?

Mvh Uppgiven G.
Betty
Så trist med dina ipomoeor... sad.gif
Ett tips: Ta en sväng till närmaste handelsträdgård/plantskola eller var man nu köper växter där du bor, köp ett par plantor ettårig humle - de växer jättefort. smile.gif Eller varför inte ett par - tre krukor Svartöga?
Lycka till med insynsskyddet! smile.gif
SaraS
Eller krasse, Växer också fort och blir yvig.
Åsa, mälardalen zon 2
Det enklaste är nog att köpa något klättrande i en trädgårdsbutik då blir det snabbare grönt, det finns många olika sorters ettåriga klättrare ex. klockranka, spanska flaggan, blomsterböna, hjälmböna, krasse, svartöga m fl. glöm inte skugga med fiberduk i början ifall plantorna stått inne i butiken eller i växthus, det är ganska stark sol när det är såhär varma dagar, växterna kan lätt få skador eller säcka ihop totalt ifall de inte är vana vid utomhussolen + de brukar inte tåla någon blåst alls.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon