LageB
Hej,

Detta kanske är en ovanlig fråga. Jag har ett antal Björkar som har växt i ett trångt läge och som har kala stammar med en krona högs upp. Nu när jag gallrat runt omkring björkara ser det mycket konstigt ut. Jag har bestämt att Björkarna ska bort. Men, jag vill gärna ha tillbaka dom, som rotskott - ju mer rotskott destå bättre !

Är det någon speciell tidpunkt på året man ska ta ned Björken för att få så gynnsam utveckling av rotskott som möjligt ?

Mvh
LageB
JOLE
Björk är inte världens bästa träd på att skluta rotskott.
Jag vet inte bästa tid för rotskott (kanske senvintern). Rotskott från björkstubbar som jag har har dött efter ett tag.
Ingrid på Västkusten
Står björkarna nära huset? Boningshuset?

I så fall överväg att ta bort dem och plantera nytt istället - de kan vara helruttna inuti utan att det syns och får Du en sådan på huset betalar inte försäkringsbolaget ett skvatt.....

Vidare så älskar björkar näring och vatten - det finns god tillgång där m a o.
de står itne nära en brunn?

Till sist - de skjuter inte rotskott.

Hälsningar Ingrid
annikka
vi har tagit ner ett antal björkar och har fått många rotskott på en och den form klipper jag. den är ca.1.40 h. Och ett har vuxit till ett träd på över 2m. kommer ej ihåg om vi tog ner dom på våren eller sommaren, men dom växer än.

mvh. zon III
Cilla
Jag tror att det är stubbskott, stamskott, ni menar. Vad jag vet skickar inte björken rotskott från rotpartier längre bort från moderträdet (men ska dubbelkolla det med Klaus Vollbrecht som jag just går på kurs för). Helt säkert är att den har förmåga att skicka stubbskott och att den lätt frösår sig.

Frågan om när man ska fälla dem för att få mest stubbskott är intressant. Om man kapar nu fram till och med juli kommer det att bubbla av sav från stubben. Kanske inte bästa tiden att då också bilda stamskott. Träden har ju som mest lagrad energi i slutet av bladsäsongen. Å andra sidan - kanske inte de gömda knopparna hinner utvecklas och man fäller då. Fast... efter bladfallet har ju iallafall roten fått den energi ned till sig som den ska ha hela vintern fram till nästa års knoppsprickning, och då borde stubbskotten våren därpå få som mest energi...

Jag ska ta upp detta också på min trädkurs imorgon!
LageB
Jo, det är stubbskott jag menar....Rotskott var fel ord.

Toppen Cilla, hoppas jag kan få tips. Jag tog ned en björk för några år sen men kommer inte ihåg exakt tidpunkt. Jag tror det var vår eller försommar. Stubben savade något helt otroligt. Men, några stubbskott har jag inte sett...

LageB
Cilla
Om du ändå ska ta ned björkarna - passa på att njuta av björksav!

Borra ett hål en bit in i trädet med så stor diameter som du har ett metallrör eller slang. Stick in röret eller slangen. Häng en liten hink ed på metallröret, eller spika upp hinken så att det rinner ned från slangen. Ska du behålla trädet - borra inte större än ett sugrör kan komma in, och gör sedan en plugg i björk att stoppa in i hålet efter att du tappat saven du vill dricka.

Nu på förvåren smakar det lite som vetevatten. Senare blir det sött. Ramlar det ned skräp i hinken är det bara att sila drycken genom ett kaffefilter. Saven är alldeles klar.

Björksav kan man skåla i som man kan med finaste källvatten.
Anders zon III
Jag har sågat ner björkar vid alla årstider. Om man fäller på senvinter fram till midsommar är risken/chansen, (beroende på vad man önskar...), mycket stor att trädet förblöder. Det kan rinna sav även på högsommaren, men inte så mycket och tunt som på våren.
Alla träd som jag fällt efter midsommar har fått stubbskott.

Rätt ofta blir stubbskott lite ostadiga. De växer snabbt och har lätt för att blåsa av vid stark blåst.
Hannele
April, april...
Cilla
Det är efter midsommar, alltså under JAS (juli, augusti och spetember) man ska ta ned björk för att få så mycket stubbskott som möjligt.
Ofta blir stubbskott från björk inte så stora, de blir mer som ek, dvs små buskage. Andra stubbskott som efter ask och sälg (all salix) vill växa i höjden och bli nya träd - och de får ofta dåligt fäste och faller när de blir större.

Gallrar man i en lövskog bland ungträn (som kallas sly) bör stubbskott ryka först till förmån för rotskott och frösådder som får vara kvar för att skugga och hämma stubbskotten att växa till igen.
Cilla
Nä Hannele - björksavsdricka är INTE ett aprilskämt! Det är supergott. Bergis är det hälsobringande också.
LageB
Tacka för det! Jag ska absolut testa Björksavsdricka i år...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon