Full version: Pion-plantering
olgak
Har en halvskuggig rabatt med bra jord och två fina platser för pioner. Rabatten är längs husväggen, och är endast 75 cm djup. Är detta för smalt? Rekommendationen brukar vara att det ska vara 1x1m för en pion. På bredden kan de få 1 m. Kan det vara olika växtsätt på olika pioner som gör att vissa skulle kunna växa där ändå? Tacksam för synpunkter!
Gåsis
Nog kan du sätta pioner fast rabatten är lite för grund. Men kanske ge lite x-tra åt sidorna om plats finns. Jag har läst rekommendation på 80 cm, du kanske skulle läsa den för dina pioner om de vill trilskas.
biggrin.gif

/Åsa
Rossi
Jag tycker att det verkar lite snålt. När jag ser hur stora och fina våra pioner är så tycker jag att det vore synd att beröva dem "friheten" genom att de fick trängas mot en husvägg.

Fast det är klart - har du ingen bättre plats så är det ju självklart bättre än att strunta i att ha någon pion.

Jag tycker att de är fina att ha mitt ute i gräsmattan.

Du får testa och berätta för oss hur det går sen!
mamamaggan
Vi har pioner i en rabatt som nog inte är djupare än din. De har stått där i många år och trivs bra. Men som Gåsis redan sagt så lämna lite utrymme på sidorna .
Inga från Närke

Vill bara visa en bild på min bondpion som är tagen idag. Den är planterad mitt ute på gräsmattan förra året och blommar med en blomma nu första året. Får hoppas det blir fler till nästa år.
Jag har pioner både i gräsmattan och i rabatter, om de trivs som de tycks göra hos mig så blir de väldigt stora. Behöver utrymme på bredden eftersom blommorna blir stora. Man måste stötta upp dem i så fall om det är smalt. Sedan ska de inte planteras för djupt så enligt mig räcker det gått o. väl.
Se mitt album mera bilder på mina pioner och från bild nr 15:
http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...d=157&uuid=inga
Inga från Närke
Gå in på denna länk där finns lite tips också eller sök på nätet efter pion så finns det mycket att läsa och fina bilder.

http://www.rangedala-plantskola.se/sortime...ment/pioner.pdf
Fru fet
Det kan bli trångt. Planterade en ny doftpion bredvid den befintliga bondpionen i maj - det såg bra ut DÅ - nu är bonden nästan 1,5 meter hög och en meter bred! Det tror man ju aldrig så där på våren. blink.gif
pionmarcus
när jag planterar pioner gör jag ett hål i backen som är dubbelt så stort dom själva jordklumpen och dubbelt så djup. är det fel det eller?
Gunilla T
Det låter väl snålt men planterar du i en rabatt med bra lerblandad och lucker jord räcker det säkert till men du skriver att du planterart dem "i marken" och är det en gräsmatta t.ex. så bör de nog få mer utrymme. Åtminstone 50 - 60 djupt och lika brett.

Är du intresserad av pioner så skaffa dig Herman Krupkes bok "Min passion för pioner" där finns allt som är värt att veta om pioner.

http://www.guldsmedsgarden.se/

Aqvakul
Jag tror att det kan fungera under förutsättning att de får bra jord och ordentligt med vatten. (Mot husvägg innebär alltid en risk för torka.) Glöm inte att pioner ska planteras grunt!
pionmarcus
det är mot altanen dom är. dom är planterade i gräsmattan. det är lerblandad matjord eller nått sånt. låter det dåligt? går det att förbättra? när jag gjorde hålet la jag i fräsh ny ppanteringsjord så den har ju både lerjord på sidorna och plantjord vid basen.

vad tror ni?
Gunilla T
Det låter som att din pion inte får en bra start - du bör nog göra både större och bredare grop med lucker jord. Gräs tar väldigt mycket näring från växter.

Om du med planteringsjord menar den billiga jorden du köper säckvis - fem för hundra - eller vad det nu är, så innehåller den knappast någon näring alls, den innehåller mest torv och försvinner väldigt snabbt om du inte blandar den med bättre mull - kompost t.ex.

Om det är den billiga planteringsjorden du planterat i kommer den att sjunka rejält och det bildas en grop där pionen är planterad. Om den omgivande jorden är tung lerjord så kommer det att bildas vattensamlingar där och det gillar inte din pion - den drunknar.
pionmarcus
men herrejistanes! vad ska jag göra nu då?! men dom vekar ju må bra. har haft en pion i 2 år där och den växer så bra så och inte drunknar den heller. ena luktpionen är bara 2 år gammal och skjuter redan upp 5 st skott. men detdär med att jorden sjunker har du helt rätt i, vad kan man göra åt det? hur ska jag göra nu då??
Christer i Falköping
Är den planterad i gräsmattan är det ju bara till att ta bort ytterligare grässvål. Inga problem alls egentligen Marcus. Om den sjunker för djupt gör du bara ett dräneringsdike, som du fyller med grus, som leder bort vattnet från pionen. Diket kan du ju sedan dölja lite snyggt med den grässvål du tagit bort. Så inga större problem egentligen.
Christer.
pionmarcus
ok. jag vart otolig ett tag där...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon