olgak
Har sått några squasch och planterat köpta pumpaplantor.

Hade inte tillgång till det rekommenderade 10-15 cm lagret av stallgödsel, utan det fick räcka med en 50 l-säck på ca 1,5x10m och så hade jag i gräsklipp också. Nu undrar jag om jag ska gödsla mera under sommaren? Med vad och hur mycket?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag gödselvattnar min squash och pumpa 1-2ggr i veckan under sommaren med starkt nässelvatten, jag vräker på med så mycket jag orkar fixa till. Men det går bra med lite hönsskit i vattnet också när man vattnar.

+Har du gräsklipp kan du ju lägga på det runt plantorna också under hela sommaren (lägg ej gräsklippet ända upp mot plantorna) det ger en hel del näring.
Maggan H
Hur tjockt ska man lägga med gräsklipp? Har provat förr om åren i rabatterna men det försvann aldrig, blev bara fult.
Eaglewood
Om man bor nära havet så är blåstång utmärkt att gödsla med. Skörda tången färsk och skölj den så saltet försvinner, lägg i blöt en vecka och vattna sen med vattnet. Innehåller mycket calsium och mineraler och rimligt med kväve.
/Lars
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Margareta Hansson @ 16-06-2005, 22:20)
Hur tjockt ska man lägga med gräsklipp? Har provat förr om åren i rabatterna men det försvann aldrig, blev bara fult.

5-10cm tjockt lager lägger jag på runt växterna (inte ända upp mot växterna). Jag lägger på gräsklipp flera gånger under sommaren, jag lägger på det nya ovanpå det gamla. Jag tycker det funkar bra och ser snyggare ut än en massa ogräs som det brukar bli när man har öppen jord.

gunvor
Åsa - din bild - är det vitlök?????
Åsa, mälardalen zon 2
Japp det är vitlök.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon