amaira
Ja vem är det här?

Trodde det var en blåvingehona av något slag. Med mycket rött på. Men ... är det nån guldvinge?

En snabb blick i min stora handbok (artdatabankens nationalnyckel) gör mig inte klokare. Så nu behöver jag hjälp av någon kunnig

Det "röda" som syns på bilden, var inte så "uttalat" rött i verkligheten (utom utkanten av bakvingen) mer som om det "lyste igenom från andra sidan bara".
Ovansidan såg ut som en hona av ängsblåvinge (eller nån annan brun blåvinge) fast med mycket rött utmed kanten av bakvingen.
Lars-Olof Arvids
Kanske en hona av violettkantad guldvinge? Bilden på sid 234 i nationalnyckeln verkar ganska lik tycker jag.

Olle
Gossen Ruda
Hona av Violettkantad guldvinge, Paleochrysophanus hippothoë (behöver ej uttalas). Förekommer i ett flertal olika färgvarianter, ljusare och mörkare, och även i några underarter.

Du har god hand med flygfäna, Amaira. wub.gif
amaira
Åh TACK för snabba och bra svar *bläddrar fram till sidan 234*

Violettkantad guldvinge ... wub.gif wub.gif det är precis vad jag vill ha i min hage biggrin.gif biggrin.gif wub.gif
Rossi
Så fint fransig hon är i kanterna! Mysigt! smile.gif
amaira
Det är sååå mycket fjärilar på stallbacken och i hagen!! *Njuter* wub.gif

Hanen av den violettkantade guldvingen har också dykt upp nu. Han ser ut såhär:

*Felix matte*
CITAT (amaira @ 20-06-2005, 13:22)
Det är sååå mycket fjärilar på stallbacken och i hagen!! *Njuter* wub.gif

Hanen av den violettkantade guldvingen har också dykt upp nu. Han ser ut såhär:

amaira... kan du inte ge de vackra fjärilarna en karta med "flygbeskrivning" så att de hittar till mig också.tongue.gif biggrin.gif

här verkar inte finnas så många fler än nässelfjärilen sad.gif
Gossen Ruda
Du får leta lite mer, den finns i stort sett från Alperna och till Nordkap. Inte i England och bara bitvis i Spanien och Frankrike.
*Felix matte*
Får väl skaffa förstoringsglas och ge mig ut i hagarna och leta
...men nej... lat som jag är så skickar jag så klart guben på uppdrag tongue.gif laugh.gif
vi ska ut på landet nån dag... där kanske finns fler sorter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon