Full version: Rädisor
mrsgreen
Hejsan
Jag odlar rädisor för 100:ade gången och de bilr lika konstiga varje gång, ett antal blir riktigt fina och runda. wub.gif
Men de flesta blir smala och taniga men de utvecklar en jättekrona som vill gå i blom.
Vad gör jag för fel?
De är uppdrivna under plast, sedan har jag tagit bort plasten när blasten blivit större.
Jag vattnar när jorden känns för torr, dvs inte varje dag.
Åsa, mälardalen zon 2
För varmt låter det som, så hemskt varmt vill inte rädisor ha då brukar de bara gå upp i blom och man får just inget under mark att skörda. (+för tät sådd kan också ge sytrådsrädisor). Under plast behöver man inte odla rädisor dessa gillar att ha det svalt och rädisor hör till de som man kan så tidigast på säsongen, direkt då jorden reder sig kan man börja så.

Rädisbaljorna kan du dock också äta, det finns t.o.m rädissorter som man odlar enbart för baljornas skull ex. sorten rattail.
Jscah
Jag planterar rädisor på friland när som helst. De gror alltid perfekt så jag tror det är förodlingen under duk som är problemet. Jag tror dock att man skall vattna ganska rejält, men jag vet inte wink.gif . Jag sådde massa rädisor förra året och när jag sådde sista vändan sent mitt i varma sommaren så blev det träbitar. Fruktansvärt äckliga - helt oätliga. Jag gissar för torrt, men som sagt... vet inte... rolleyes.gif
mrsgreen
Då river jag upp och börjar om...utan plast och med mer vattning !

Tackar för era svar
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon