Full version: Lupiner.... "vilda".
Jscah
Hej och hå.

Jag älskar ogräs när det är så vackert som Lupiner. Jag suktar efter några härliga Lupiner som växer vid vår väg. Vad tycker ni, skall jag gräva upp några plantor eller tar jag frön när det är dags?

Har någon försökt ta frön från vildväxande Lupiner - i så fall
- sätter jag dem rätt i jorden eller skall de torka eller dylikt innan?
KURT
Ta frön genom att plocka stjälkarna när de är mogna (när fröna har börjat rassla inne skidorna), men plocka gärna frön på andra ställen också.
Jscah
Jag väntar till de börjar rassla. smile.gif
Vad menar du med "andra ställen"? unsure.gif
Fenja
Du kan gräva upp och flytta små plantor också, de stora brukar däremot vara svårflyttade.
Mvh
Fenja
KURT
CITAT (Jscah @ 16-06-2005, 12:22)
Jag väntar till de börjar rassla. smile.gif
Vad menar du med "andra ställen"? unsure.gif

Du skrev att det fanns "några" lupiner, men det är ju bättre om man kan så så mycket frö man bara kan få tag i. Så om man inte hittar tillräckligt med frön på ett ställe, så kan man plocka fler på andra ställen också.
Lady Hamilton
Jag har tagit frön från "vilda" lupiner o strött ut med blandat resulta. De växer bäst på lite mager jord har jag upptäckt. Och på vissa ställen har de inte "kommit igång" förrens år 2.
Eva i Skåne
Lupiner är lynniga tycker jag. Där de vill växa kommer det massor och visst är de härliga nu när de blommar smile.gif
men att försöka bestämma växtplats till dem kan vara lite knepigt.

Jag har provat att slänga ut frön, både från vilda och påse, men aldrig har där kommit några lupiner. Min pappa försökte gräva upp vilda och flytta till tomten, men ingen tog sig.
Jag har köpt en röd lupinplanta för 4-5 år sedan. Jo, den lever, men aldrig har den blommat sad.gif
Ungefär för lika många år sedan dök det "av sig själv" upp en liten planta på tomten, precis där jag brukar stå och hänga tvätt. Jag har varit så rädd om den så jag inte ska råka trampa på den eller sätta tvättkorgen över. Den har växt till sig bra, men blommar den??? wink.gif Icke!!!

Jag har mager jord på tomten och de har fått soliga växtlägen, men inget har funkat hos mig.
Anki V
Jag har en sommarstuga väldigt havsnära i ”Högakusten” där i stort sett inget vill växa. Förmodligen pga. dålig jordmån och ständigt blåsväder. Det är ju en enorm landhöjning där så marken är ”halvgammal” havsbotten och består av i stort sett enbart sten och blålera.

Jag har efter ihärdigt och envist flyttande av Lupiner lyckats få dom att växa och nu har vi på baksidan av stugan en slänt som fullständigt exploderar av Lupiner och eftersom klimatet är så pass kargt har vi blomning långt in på högsommaren.

Jag tror att hemligheten är att ta med en mycket jord från den ursprungliga växtplatsen. För mig tog det närmare 6 år innan jag fick den första Lupinen att blomma och då var det plantor som jag knyckt efter vägrenen. Min ovetenskapliga slutsats är att det måste vara något speciellt med jorden där Lupinerna växer

Trots att jag förmodligen sått hektovis av trädgårdslupiner är det bara de ”vilda” som vill ”ta sig”.

Anki V
Irene_L
Jag har tagit frön från vildväxande lupiner och dom tar sig bra. Jag har då lagt fröna i vatten ett dygn och sedan planterat i jord. Dom växer så det knakar wub.gif
mvh
Irene
Jscah
Förvånande att alla har sånna problem med Lupiner. Jag inbillade mig att lupiner var störtlätt eftersom de finns i sånna mängder...... Jag kommer testa gräva upp och ta frö. Nu måste jag bara hitta en "vägkant" i trädgården. smile.gif
Britt-Marie i Bohuslän
Jah har heller aldrig lyckts genom att slänga ut frön. Däremot att förodla inne har fungerat. Har de bara väl tagit sig så frösår de sig själva i massor. Dålig sandig jord verkar vara bäst. Har läst att de producerar kväve och när joden blir för näringsrik tar andra växter över. Jag gödslar aldrig lupinerna. det fungerar här i alla fall. Lycka till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon