|
Var ute och rensade bort liljekonvljerna i backen Ja, jag vet! Dom är jättefina, men när det nästan bara är blad är det inte så kul! Har planterat en massa annat där som inte får en chans om liljisarna får vara kvar... Så kom grannen förbi med sin hund och sa "men härrejesses, vad göööör du, människa?!" "rensar, vadårå?" Men det fick jag inte göra minsann, hon har gått förbi och tittat avundsjukt på min liljekonvaljbacke, och hon skulle gladeligen ha en likadan hos sig... men varsågod, kom o gräv upp dom då tyckte jag. Men det gick inte, fast hon kunde ju verkligen inte förstå mitt agerande...
Riktigt arg var hon, inte bara så där smått frågande...
Men alltså... det är väl upp till mig vad jag gör med mina rabatter så länge dom är något så när skötta... annat var det innan vi flyttade in, då hade inte ens gräset blivit klippt på 3 år....
Det finns alltid folk som "bryr sig". Själv grävde jag bort ytterligare ett par kvadratmeter gräs på framsidan igår. Fick kommentarer naturligtvis i vanlig ordning. Jag bara viftade med intresse-flaggan och fortsatte. Dessa som lägger sig i är dessutom ofta väldigt okunniga. Just denna har precis planterat 3 st Randgräs på sin framsida. Lycka till säger jag.  (Som har planterat 1 st i kruka.) Gräv på du.
andersen
16-06-2005, 15:35
Lijekonvaljer är ju fridlysta, och vad innerbär det?får man ta bort dom på sin egen tomt tro? någon som vet... fridlyst
Lars-Olof Arvids
16-06-2005, 15:45
Tyvärr "bryr sig" folk alldeles för mycket. I min lokaltidning är det på väg att bli en följetång att folk kommenterar "ogrästrädgårdar" som ägarna inte längre orkar sköta. Själv bor jag ganska avsides, men kan tänka mig vad en nitiskt ordningsam person kunde säga om mina rabatter som enligt mitt synsätt är vilda och levande, inte stela och tråkiga: "Ser du inte hur vilt och trångt det är??? Ska du inte ens spruta bort de där hemska larverna som äter upp malvorna???  "Nej, här råder naturens lagar och jag föredrar fjärilar framför gifter!" Resten får ni tänka er själva!  Och jag klagar inte på folk som föredrar raka linjer och välklippta häckar, utan anser att var och en har rätt till sin egen trädgårdsstil. Olle
CITAT (andersen @ 16-06-2005, 16:35) Lijekonvaljer är ju fridlysta, och vad innerbär det?får man ta bort dom på sin egen tomt tro? någon som vet... fridlyst Liljekonvaljen är väl inte fridlyst i hela landet? Jag har dessutom för mig att det bara är olagligt att plocka liljekonvalj för försäljning. Så i så fall Anne får inte sälja dem till sin klagande granne...
Gossen Ruda
16-06-2005, 16:45
Det finns allt för många blötlagda näsor i vårt land. Det enda man skall bry sig om är vad som finns på den egna tomten, inte på andras tomter. Möjligen kan man ha synpunkter på allmän mark då. Skuggande träd är en annan sak som kan diskuteras. Men allt annat skall man skita i.
Fridlysning. Ett märkligt fenomen. Liljekonvaljer är till viss del fridlysta i vissa län men det gäller bara försäljning. Man får i dessa län inte ens plocka blommorna på den egna tomten och sälja. Däremot finns det inget förbud mot att gräva upp dom eller skänka bort dom, bara försäljning.
Vad gäller övriga fridlysta växter som förekommer på tomten är lika mäkligt, dom är också fridlysta. Dom får inte grävas upp eller flyttas eller på annat sätt skadas. MEN! Samtidigt får dom inte hindra markanvändningen. Så vill du anlägga en rabatt eller bygga ett garage där dom växer får man gräva bort dom, men inte flytta dom innan!!!!!!!!!!!
Likadant på övrig mark, det är förbjudet att rädda växter som t.ex skall grävas bort för ett vägbygge. Inte ens när dom ligger i grävskopan får man rädda dom. En äng med fridlysta orchideer får givetvis också planteras med gran eller köras över med skogsmaskiner.
Fridlysningsbestämmelserna är i första hand ägnade att tala om vad människorna får och inte får göra, skyddet av växten är en helt annan sak. Jag hade en maildiskussion med en dam på Naturvårdsverket om detta för något år sen så jag vet. Vad jag däremot glömde fråga det är om man helt lagligt köper en fridlyst växt i en butik och vad som sen händer om den spontant sprider sig utanför tomten. Är den då inte fridlyst, för det är den inte på tomten.
Susanne i Linköping
16-06-2005, 17:23
CITAT (Gossen Ruda @ 16-06-2005, 17:45) det är förbjudet att rädda växter som t.ex skall grävas bort för ett vägbygge. Inte ens när dom ligger i grävskopan får man rädda dom. Men om jorden i grävskopan bara ska stjälpas av nånstans kanske man kan köpa lite av den? Och välja rätt jordbit? Eller? Däremot ska man förstås vara säker på att växten i fråga inte kommer att räddas av den som bygger vägen. För en massa år sen flyttades en orkidé som hotades av ett vägbygge. Åtskilliga kubikmeter jord fick följa med växten så att den skulle trivas på den nya platsen. Tyvärr tog någon en spade och grävde upp orkidén sedan, personen i fråga tyckte väl att den skulle vara snygg i trädgården. Ett spadtag jord fick den med sig dit.
andersen
16-06-2005, 17:26
Tack gossen ruda, ja det blev nästan flera frågetecken,det är inte lätt att förstå alla regler ibland.
Mvh andersen.
Gossen Ruda
16-06-2005, 17:38
CITAT (Susanne i Linköping @ 16-06-2005, 18:23) Men om jorden i grävskopan bara ska stjälpas av nånstans kanske man kan köpa lite av den? Och välja rätt jordbit? Eller? Däremot ska man förstås vara säker på att växten i fråga inte kommer att räddas av den som bygger vägen. För en massa år sen flyttades en orkidé som hotades av ett vägbygge. Åtskilliga kubikmeter jord fick följa med växten så att den skulle trivas på den nya platsen. Tyvärr tog någon en spade och grävde upp orkidén sedan, personen i fråga tyckte väl att den skulle vara snygg i trädgården. Ett spadtag jord fick den med sig dit. Jo visst, du kan köpa jorden eller få den på annat sätt inklusive växt. Men du får inte plantera om den sen. Om en väldigt rar växt löper risk att grävas upp så kan länstyrelsen efter sedvanlig prövning utfärda tillstånd för flyttning. Sen finns det ju andra former av fridlysning, landskapsskydd t.ex. Nu redovisar jag vad lagen säger, det går ju bra att använda sunt förnuft också. Jag tror inte någon bryr sig om du flyttar en fridlyst växt på tomten utom möjligen Vän av ordning som står och tjuvkikar bakom knuten.
Susanne i Linköping
16-06-2005, 18:09
Flytta? Vem har sagt något om flytta? Jag gräver bort växten för att jag vill anlägga en annorlunda rabatt just där. Jorden lägger jag... dääär borta. Förlåt Åke, nu tramsar jag. Idag har jag äntligen fått lite gjort på kolonilotten så jag är lite trött och svamlig. Dina kunskaper imponerar som vanligt.
Har en tant som planterade en guckusko på sin tomt när dom flyttade dit för över sextio år sedan ungefär, nu får hon inte flytta den för den är fridlyst. Lite underligt.  Iofs är den väldigt vacker där den (dom) står, men hon har ju planterat den själv men icket sa Nicke får hon flytta den egentligen.
Monica M zon 4
17-06-2005, 05:19
Du kunde väl förklarat varför du ville ta bort liljekonvaljerna så kanske hon hade lugnat sig lite. Om inte en förklaring hjälper så håller jag med övriga. Gräv på du! Strunta i andra!
CITAT (Monica M zon 4 @ 17-06-2005, 06:19) Du kunde väl förklarat varför du ville ta bort liljekonvaljerna så kanske hon hade lugnat sig lite. Om inte en förklaring hjälper så håller jag med övriga. Gräv på du! Strunta i andra!  Försökte att förklara, men det går ju inte när någon är högröd i ansiktet och bara hör sin egen röst... -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Fridlyst... kanske är det för tidigt på morgonen, men jag förstår inte vad som menas här, När min länsbeteckning inte står bakom liljekonvalj (gäller även gullviva, som jag flyttat massvis av på tomten  ), är den då helt fridlyst i min län eller bara har försäljningsförbud? Nu har jag ju inte varit sååå kriminell i vilket fall, lämnade alla rötter (nästan...  ) för jag vet med mig själv att tar jag bort alltihopa kommer jag bara att ångra mig sen.
MrNorth
17-06-2005, 07:39
hahaha det finns folk till allt... har man inga andra bekymmer än att man har tid att bry sig om vad sina grannar gör med småblommmor... då har man ALLDELES för lite att göra... Jag är alltid lyhörd för mina grannars åsikter, men de gapar ju inte och skriker utan frågar och diskuterar istället. Hade de skrikit istället så hade jag bara gått därifrån... MVH Henrik
Magnolia
17-06-2005, 09:59
Va?!? Nu känner jag mig dum... Jag köpte gullviveplantor på COOP i våras. Först hade jag dem i en kruka på trappan, sedan planterade jag dem i en rabatt. Har jag begått ett lagbrott? Säljer COOP plantorna olagligt?! Eller är det en hybrid jag har köpt som man får göra vad man vill med? Jag är förvirrad...
jag tror att det är skillnad på odlade och vildväxande gullvivor och andra växter
Magnolia
17-06-2005, 10:37
CITAT (pejori @ 17-06-2005, 11:10) jag tror att det är skillnad på odlade och vildväxande gullvivor och andra växter  Ja, ja, jag har aldrig sagt att jag var något annat än nybörjare... Men hur vet man om något är odlat eller inte? I den vildvuxna trädgården vi har växer allt möjligt som jag inte vet om det planterats eller kommit dit av sig självt.
Så fort du har fått ner den i jorden är den fridlyst, även om den är odlad!  /Sara
birgitek
17-06-2005, 14:27
Hjälp! Är jag kriminell? Det finns hur mycket liljekonvaljer som helst i trakten jag bor och jag har grävt upp och flyttat till min trädgård. Birgit Ek
Gossen Ruda
17-06-2005, 14:55
CITAT (SaraS @ 17-06-2005, 12:16) Så fort du har fått ner den i jorden är den fridlyst, även om den är odlad!  /Sara Naj naj naj. Har man köpt en odlad växt i affären så är den inte fridlyst även om dom vildväxande utanför tomtgränsen är fridlysta. Det är möjligt att växtmaterialet från början kanske norpats i naturen men eftersom du inte har nån möjlighet att kolla så är det köp i god tro. Man får dock inte plantera den odlade ute i naturen. Om den sprider sig självmant dit går det dock bra. Och som dom flesta känner till så har polisen en del annat att utreda. Möjligen räknas sånt här till miljöbrott med 5 års preskreptionstid och strängare straff men hur skall man kunna bevisa något??? Använd sunt förnuft.
Magnolia
17-06-2005, 15:06
CITAT (Gossen Ruda @ 17-06-2005, 15:55) Använd sunt förnuft. Jo, det får man väl göra, även om lagarna inte alltid är förnuftiga. Kanske ska man göra som vi i fortsättningen kommer hantera Vägverket (som omotiverat avslår alla förslag om hur vi och våra grannar på egen bekostnad ska förbättra säkerheten vid tomtgräns/utfart till "vår" väg); det myndigheterna inte vet har de inte ont av...
Liljekonvalj är ett riktigt ogräs om man får in det i garden,du gjorde helt rätt Fortsätt så
Inga från Närke
17-06-2005, 18:58
Har också liljekonvaljer i en rabatt och när de har blommat över så klipper/rycker jag bort allt för att undvika bl.a. de röda bären som är giftiga,men rötterna finns ju kvar till nästa år. Sedan tycker jag det ser bättre ut än en massa vissna blad som det blir senare och att man kan sätta ner lite annat också. Har planterat pioner och prästkragar på samma plats och det fungerar bra och sedan har vi stora fjärilsbuskar. Så bry dig inte om grannen.
zaaritha
17-06-2005, 20:47
Fridlysning gäller väl att skydda växter som;gullvivor, guckusko, blåsippor, nattviol o andra orkideer, gentiana, sminkrot, ramslök, stor sandlilja, m.fl. Som folk brukar rafsa av i rejäla buketter o som egentligen behöver skyddas!?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|