olgak
Har 1,5 m djupa rabatter längs huset. Inne vid husväggen precis, blir det väldigt torrt, och där är det svårt att få det snyggt i vissa rabatter. I en grannfastighet har de lagt plattor, som trottoarplattor (fast ibland bara halva storleken) längst in vid väggen. Ser snyggt och praktiskt ut - då kan man ju gå där när man ska rensa, och man slipper ogräs på den där remsan där man kanske har tomt.

Nu undrar jag: vad ska man tänka sig för underarbete om man skulle vilja lägga sådana plattor i sin rabatt. Jag antar att om man bara lägger dit dem direkt på jorden, så blir det snett och vint, i alla fall efter ett tag.

(Samma sak gäller under vattenkranarna, där vill jag också lägga plattor, för man behöver kunna stå där.)
CGB
Man tar bort jorden till ett djup av 20-30 cm. Täcker med markduk. Fyller på med 0-6 mm stenmjöl eller sättsand i ett lager om 5-10 cm. Kontrollerar lutningen 1-2% utåt från husgrunden. Sedan packar man sanden, gärna med en vibrator. Kontrollerar lutning och ojämnheter. Lägger till sist ut plattorna, antingen helt tätt vid varandra eller med en lika stor springa tex 1-2 cm som sedan fylls med sand. Till sist vattnar man härligheten med sprutkanna eller jämnt och sakta strilande vatten. Lycka till.
uno
Jag håller just nu på med efterarbetet efter omdränering.

Ca 60 cm från huset börjar en rabatt. Jag har lagt en tryckimpregnerad
bräda mellan rabatt och 60 cm remsan. På remsan har jag ca 30 cm
grus fraktion 3-8 ungefär. Jag gräver ner kullestenar så att det blir skapligt jämt. För att bryta den 12 meter långa remsan har jag tre partier med skiffersten. Detta var mitt sätt att lösa möjligheten att gå mellan hus och rabatt och att slippa betongplattor.
Tusensköna
Vi har också lagt plattor längs med husväggen, för som du skriver är där ändå bara torrt och eländigt. Om man inte planerar att gå på plattorna kan underarbetet göras lite enklare, dvs du behöver inte packa sanden/gruset med vibrator eftersom det inte blir någon belastning på plattorna. Gräv bara ur och fyll med grus eller sand och kom som sagt ihåg att plattorna ska luta något ut från huset. Det är inget stort arbete, ta en sida av huset i taget eller gör alltihop på en helg! Blir helt klart mycket snyggare och ett lyft för både hus och trädgård.

/Tusensköna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon