balkongodlare
Min vindruva (zilga) har fått massor med rotskott efter den första övervintringen. Vad skall jag göra med dem, skall alla bort? (ca 8 st) De är nu ca 15 cm allihopa och jag har ingen aning om vad som skall göras!

Tacksam för all svar!
Åsa, mälardalen zon 2
Staketvindruvorna växer så det är helt normalt de är mera buskiga och det brukar komma flera skott nerifrån, de växer inte som de gamla vanliga vindruvorna. Det går utmärkt att låta dem växa upp, vill du ha flera vinrankor låter du skotten växa lite till och gör sen avläggare av dem.

Det går mycket bra att låta staketvindruvorna växa mera fritt och sedan gallrar man bara i dem när de har blivit lite för täta. Det funkar ofta inte så bra att beskära dem likt vanliga Vitis vinifera tycker jag, staketvindruvorna verkar inte riktigt få de där stockarna som de andra vinrankorna får.

Här är bild på min Zilga från förra året.
lilla mamma
Gör du avläggare, är jag intresserad.
Anita
Emser
Jag med!!!
Ophelia
Men vad roligt med skott!! Jag är absolut intresserad om du skulle vilja "bli av" med dem. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
balkongodlare
biggrin.gif Delar gärna med mig av mina skott, men tyvärr kan det bli lite svårt eftersom jag bor i Vasa (Finland).... wacko.gif
LadyAdina
Det brukar funka bra att skicka skott mellan Finland och Sverige.

Men jag som bor i Finland tar hur som helst väldans gärna emot skott! tongue.gif Du kan väl PM:a mig om du fortfarande vill bli av med några! tongue.gif wub.gif (Min man önskar sig en vindruvsplanta, så det vore ju perfekt om jag kunde överraska honom med det!)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon