Full version: Identifiering
Anki V
Jag behöver hjälp med identifiering av en perenn som jag fått av en arbetskamrat idag. Hon visste själv inte vad den heter.

Växten är ca 50 cm hög och har ljusblå blommor med 5 kronblad. Tittar man riktigt noga så är kronbladen lite svagt randiga. Själva blomman är ca 3 cm i diameter och har stark blomdoft. Blommorna sitter i små klasar. Bladen är smala, ca två cm långa och sitter parvis på stjälken. Hela plantan ger ett graciöst intryck.

Den är jättesöt men håller på att gå i frö och jag är lite rädd att den inte går att hålla i schack.

Tacksam för hjälp/Anki V
kerstin z5-6
Kvalificerad gissning ... i princip omöjlig utan bild .. o mot mina principer smile.gif men doft färg och intryck säjer blåflox
Ingen spridare att vara rädd för alls -en underbar perenn som gör sig bäst en masse ..
Anki V
Tyvärr, nu har jag sökt på blåflox och det var det inte. Blommorna ser mer ut som en näva (blodnävans fast ljusblå) och bladen påminner om ormbunksblad (första tanken hos mig var en ärtväxt, när jag såg bladen) fast gracilare och släta.

Jag har sökt igenom alla blå blommor i perennlistan men hittar den inte där änndå så tror jag inte att det är någon "rar" växt.

Tack för försöket/Anki
kerstin z5-6
ombunksblad ... ? Polemonium -blågull ?
Anki V
Bingo!!!

Tack för hjälpen. Nu kan jag studera mitt nytillskott

Tack så väldigt mycket för hjälpen.//Ank
kerstin z5-6
Den är en moderat spridare och inte särsilt besvärlig -tacksam eftersom den blommar tidigt o doftar
varigerad o små pjuttevarianter finns samt en vit sort
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon