speedwaygirl
Ja vad ska man göra åt det. Blir så trött då grannes trädrötter och rötter ifrån buskar kommer in på våran tomt. Det kommer även nya skott hela tiden som hamnar i våran gräsmatta och det är ju inte något som vi vill ha direkt. De har planterat så mycket buskar och träd in mot oss bara för att de inte ska synas in till dom. Just nu har vi inget staket emellan men det kommer att bli framöver nu i år. Så ska man sätta någon gräns då eller. Att era buskar och träd inte får hänga över på våran tomt. Jag är rätt noga med att inget ifrån vårat finns på deras sida. Vi pratar heller aldrig med våran granne på detta håll.

Så vad tycker ni att vi ska göra?
Susanne i Linköping
Börja prata med grannen. Utan kommunikation kommer ni aldrig att kunna komma överens.
KURT
Läs också info här på Odla om grann-juridik,
tomas99
Gräv ett dike på din sida av gränsen och hugg av rötterna med en yxa.
AndreasBlomquist
Prata med grannen först och om han inte tar tag i problemet på studs så gör som Tomas99 föreslår...
Allis
ja, hugg av rötter som kommer in på er tomt. Jag har t.om. kapat av en gren från grannens björk, som hängde över min syrenbuske
Näcken
Gör som vi, gräv ner en skärm av hårdare plast mot grannen. Vi valde c:a 50 cm djup och hoppas att det stoppar syrenerna. Det är lite jobb, men förhoppningsvis värt det.
Vi köpte sån plast man har till grunder, svart rätt styv med lite bubblor fanns på rulle och 2 m bredd. Det blev inte så dyrt och eftersom den är svart syns den inte heller trots den sticker upp en liten bit.

rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon