susan.e
Den här växten har kommit upp i min rabatt och jag har ingen aning om vad det är. Förmodligen är det något slags ogräs ~ men ändå ~ något jag aldrig sett tidigare. Någon som vet vad det kan vara? Borde kanske ha väntat tills knopparna slagit ut, men vem vet? Kanske någon som känner igen den direkt..

Zazu
ser ut som en klöver.

mvh zazu
susan.e
Jag trodde också det, länge, men jag har sökt på alla tänkbara klöversorter och inte hittat någon som passar in. Tilläggas bör kanske att växten är ungefär 70 cm hög. Knopparna ser ut som lupinknoppar i formen, toppiga koner som växer tätt tätt tillsammans i toppen på varje stjälk.. Bladen är inte ludna som klöver, utan snarare lite "feta".
Fenja
Jag undrar om det kanske kan vara en Medicago sativa, Blålusern...
Mvh
Fenja
Pixi
sök på gullklöver, en sån ser det ut som
wolkenkrabber
jag tippar på en vild ros av något slag
Tesa
och jag tippar på en sötväppling..
Fenja
CITAT (Tesa @ 16-06-2005, 23:51)
och jag tippar på en sötväppling..

DET är nog en god gissning, här är en bild: Sötväppling
Mvh
Fenja
susan.e
Jag ser med spänning fram emot dagen då knopparna slår ut ~ det lutar åt sötväppling. Man kan ana att blomman kommer att bli vit. Återkommer om det är någon som vill veta.. Tack för hjälpen!!
zaaritha
Tror inte att det är sötväppling--men; kan ej säja vad det annars kan vara!!
Anders zon 1
Gissar också på sötväppling. Det finns både en vit och en gul art av sötväppling. Förutom blomfärgen ser dom ungefär likadana ut.
zaaritha
Javisst, sötväppling--växer utmed dikena vid Sävare i Skaraborgslän!
Men--jag tvivlar ändå!!
Kattgräs
Det finns några sorters sötväpplingar att välja på. Jag röstar också för att det är en väppling!
susan.e
Den blommar inte än, men jag skickar in en ny bild när den dagen kommer, så får vi se, det kanske ljusnar då.
susan.e
I mitt album finns en bild som visar hela växten, kanske kan den ge ytterligare ledtrådar.
susan.e
En sötväppling är det! Nu blommar den och jag har inte hjärta att dra upp den trots att det ju är ogräs, ganska snygg ~ eller, tja kanske inte. Den får ändå stå.. för i år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon