Full version: Rosenspirea
Ewa L
Har 2 stycken snygga Rosenspireor som jag klipper ner varje vår. Alltså bland de mest lättskötta växter jag har.

De står på varsin sida av plattorna där jag går till brevlådan. Problemet är bara att gången är betydligt länge än så. Åtminstone 3--4 på varje sida skulle vara snyggt. Visserligen troligtvis inte speciellt dyra att köpa, men eftersom jag har bosatt mig så nära smålandsgränsen försöker jag på alla sätt att hålla i pengapungen. Dessutom är det en hel del annat jag vill ha!! wub.gif

Nu till min fråga (verkar som om jag alltid måste skriva en hel roman innan jag kommer till skott (ofrivillig vits) biggrin.gif ):
Går det att dela dessa buskar? Eftersom de växer i det närmaste ogräsliknande, tänkte jag att man kunde dela varje buske i 4 delar.
Eva St
Har samma fråga som du. Undrar också om det går att ta sticklingar från dem som det går att göra från tex Forsythia????
Eva St
Åsa, mälardalen zon 2
Vet inte om de går att dela rosenspirea, men det borde gå att prova föröka med örtartade sticklingar framåt juni.
Hannele
Rosenspirea är gôrlätt att dela.
Eva St
Vad bra!!!
När är bästa tiden att dela den
Eva St
Hannele
Både på våren och hösten går bra, innan den börja växa.
Gräv upp, titta, dela med händerna och ta vass kniv till rötterna.
Cilla
Rosenspirea låter sig mycket villigt delas. Jag försökte ta bort ett parti och fann att de små lösa rotdelar som blev kvar grodde mycket villigt...
Eva St
Toppen. Tusen tack! Snart ska här delas
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon